Den nuværende generation af Audi RS4 er det slut. Der kommer ikke en efterfølger.
Audi RS4 er mange ting. Og så alligevel ikke. For snart er modellen her ikke længere. I hvert fald ikke som en del af Audis modelprogram.
Det fortæller Autotraders Rory Ried i en anmeldelse af den seneste udgave af RS4.
Competition kalder Audi bilen. Og uden at gå i alt for mange detaljer er der ifølge Ried ikke så meget at rafle om. Faktisk slet ikke noget.
RS4 B9 er den sidste Audi RS4 nogensinde. Dermed nærmer en historie, der begyndte i 1999, sig sin afslutning.
LÆS OGSÅ: Borgmester beder regeringen forbyde hastigheder over 90 km/t på motorvejen
Dengang for 24 år siden lagde Audi en top på A4-programmet med brede skærme og 2,7-liters V6-motor med dobbelte turboer. Eller som Audi sagde ‘bi-turbo’.
Produktionen af den første RS4 stod på i knap to år mellem november 1999 og september 2001, før både antallet af cylindre og slagvolumen voksede.
Helt frem til juni 2015 havde RS4’eren således en V8-motor på 4,2 liter. Den nuværende model kunne Audi præsentere i 2017.
Her havde tyskerne ‘igen’ skåret ned til de oprindelige antal cylindre. Nemlig seks styk i V-form. Med 450 hestekræfter og 600 Nm har modellen dog muskler som aldrig før.
Men Audi bliver altså ikke ved. Hvor længe den nuværende B9’er har igen, har Audi ikke meldt noget ud om. I hvert fald ikke officielt. Men senest i 2026 vil mærket kun lancere nye elbiler, og senest i 2030 vil mærket have bygget sin sidste bil med forbrændingsmotor.