Vi skal helt tilbage til 1988 for at finde en BMW 5-Serie der ikke har kunnet åbne bagruden seperat fra bagklappen. Men nu er det altså slut.
BMW præsenterer i disse dage den nyeste 5 Serie stationcar – eller “touring” som de siger – for offentligheden.
Men BMW-kunder, der er vant til 5-Serien, vil ret nok ret hurtigt opdage, at især én feature mangler. Bagruden kan nemlig ikke længere åbnes separat fra den øvrige bagklap.
Sådan har det ellers været lige siden den første 5-Serie Touring kom på markedet med E34 Touring i 1992.
Det skriver Motor1.
LÆS OGSÅ: Flemming fik grotesk “dummebøde” af staten
Ifølge Alexander Schmuck, der er Product & Technology Communications Manager hos BMW i Nordamerika, har mærket sagt farvel til kendetegnet af flere grunde.
Først og fremmest mener BMW dog, at der ikke var plads til mekanismen bag den separate åbning af bagruden i den nye 5-Serie.
Til Motor1 siger Alexander Schmuck direkte, at det ville have slugt ‘for meget’ interiørplads at udstyre 5-serien med mekanismen.
BMW mener da også, at muligheden for at åbne bagruden på den måde i forvejen ikke rigtig er noget, kunderne benytter sig af.
Af samme grund – altså for at spare penge – var BMW allerede i 2019 på vippen til at droppe idéen, da man lancerede en ny 3-Serie. Faktisk måtte BMW’s ingeniører overbevise ledelsen om, at det var en god idé at beholde den separate bagrude.
BMW er dog langt fra de eneste, der vil gå langt for at spare et par håndøre i produktionen. Ford overvejer i øjeblikket også at droppe visse former for udstyr helt. Læs mere om det her.