I Danmark har man ikke kunnet købe en Fiat Uno siden midten af 1990’erne – anderledes forholder det sig i Brasilien, hvor produktionen af modellen først indstilles nu.
Indrømmet, vi skal lige have noget på plads her. Der er ikke tale om, at Fiat lægger den oprindelige Uno i graven. Det er sket for længst. Ja, også i Brasilien – hvor den dog kunne købes som fabriksny bil helt frem til 2013.
I stedet er der tale om Fiat Novo Uno, som kun blev bygget til netop det brasilianske marked på Fiats fabrik Planta Betim i byen Betim. Men det betyder samtidig også, at Fiat efter næsten fire årtier siger farvel til Uno-navnet.
Bygger kun 250 biler
Det gør man med specialudgaven Fiat Uno Ciao. Bilen bygges i bare 250 eksemplarer, og foruden den italienske trikolore som pynt forskellige steder på karosseriet, har den indfarvet spejle og paneler. På nogle markeder er det stadig ret eksklusivt udstyr, når ting indfarves.
På siden af de sidste Uno vil der stå ‘La Storia Di Una Leggenda’ som kan oversættes til ‘historien om legende’. Hver bil vil være nummeret fra nummer 001 til 250 – hvilket der nok skal være nogle samlere der allerede spekulerer i.
Uno Turbo i.e – Husker du?
Når det så er sagt, er den sidste Uno en ret så skrapet sag. I hvert efter europæisk standard. Faktisk er det lige før, elruder er ekstraudstyr. Bilen har dog både ESP og ABS-bremser som sikkerhedsudstyr.
Fiat Uno blev oprindeligt introduceret i 1983 som en supermini designet af Giorgetto Giugiaro. Modellen fik et facelift i 1989, og produktionen i Italien sluttede i 1995. Fiat solgte dog designet videre til andre egne på licens.
Herhjemme Fiat-fans og andre motorinteresserede nok bedst kunne huske topmodellen Uno Turbo i.e, der havde 118 hestekræfter og 161 Nm. Rigeligt til at flytte den lille bil, som havde en totalvægt på bare 700 kilo.