Tæt på 12 år. Så længe har Aventador været i produktion. Men nu er det slut. Lamborghini har bygget det sidste af sine flagskibe.
Altså i denne omgang. For det er ingen hemmelighed, at Lamborghini allerede arbejder på Aventadorens afløser. Og som sin forgænger får den en kæmpe V12-motor med svimlende mange hestekræfter.
Og vi kan roligt regne med, at det bliver til flere hypper, end Aventadoren nogensinde fik. For at holde liv i V12’eren er Lamborghini nemlig nødt til at udstyre motoren med hybridteknologi. Kun på den måde vil det enorme klaver med 12 cylindre kunne leve op til emissionskrav, som kun bliver stregnere.
Det er GT Spirit, som skriver, at Lamborghini har sendt den sidste fabriksnye Aventador ud af portene i Sant’Agata. Og hvilken rejse det har været. Fra de første camouflage-billeder dukkede op i 2010 til i år, hvor fabrikken løftede sløret for den sidste Aventador med tilnavnet Ultimae.
Aventadoren har også lagt platform til et hav af ekstra specielle Lamborghini’er. Blandt andet nyfortolkningen af Countach med tilnavnet LPI 800.
Ville stoppe ved bil nr. 4.000
Med tiden voksede ydelsen i den store V12’er med fabrikskoden L539 med 80 hestekræfter. Det lyder muligvis ikke af så meget. Men det skal ses i lyset af, at Aventadoren allerede 700 hestekræfter, da de første eksemplarer forlod fabrikken.
Dengang med mærkets første, helt nye V12-motor i 46 år. Der skulle oprindeligt kun have været bygget 4.000 eksemplarer af Aventador. Men allerede i 2016 samlede fabrikken Aventador nummer 5.000 færdig! Sidste år trillede eksemplar nummer 10.000 af samlebåndet.
So long, Aventador! Vi kommer til at savne dit V12-skrig.