Flyin’ Miata specialiserede sig i at fordoble antallet af cylindre i de seneste udgave af verdens mest solgte roadster, Mazda MX-5. Men det er slut nu.
Det er ikke dem, der bliver bygget flest af. Langt fra. Men du kan faktisk godt få en Mazda MX-5 med V8-motor. Eller rettere sagt – du kunne. For på grund af emissionskrav har den amerikanske Mazda-specialist Flyin’ Miata set sig nødsaget til at skrotte ombygningen.
Tuneren, der har hjemme i Colorado, har ellers lagt V8-motorer i MX-5 siden NC-modellen fra 2008. Det har man gjort med Chevrolet Smallblock-motorer. Men det er altså slut nu.
Det oplyser tuneren på sin hjemmeside, hvor man også kommer med en lidt mere uddybende forklaring. Kort sagt er beslutningen taget, fordi stadigt strengere emissionskrav gør det meget svært at få godkendt ombygningen.
Tuneren skriver endvidere, at det ikke har været nogen let beslutning at lægge tilbuddet på hylden. Folkene bag forklarer dog også, at man ikke har ressourcerne til det udviklingsarbejde, det vil kræve at redde V8-motoren i den lille Mazda.
Et lille plaster på såret er, siger Flyin’ Miata-folkene, en turbo-konvertering af den originale 2-liters sugemotor fra Mazda. Det må man nemlig stadig. Men + 500 hestekræfter som i Ls-V8’eren skal kunderne ikke regne med. Længere…