Den nye BMW M5 er den tungeste 5-Serie nogensinde. Men det mener chefen for M-afdelingen, Frank van Meel, er nødvendigt.
Den nye BMW M5 er en ordentlig basse. Faktisk sådan helt bogstaveligt talt. Med en køreklar vægt på 2,4 ton er den nye top-5’er ikke bare den tungeste 5-Serie nogensinde.
Bilen er også langt tungere end flere elbiler, SUV’er og pickupper. Både elbilen Lucid Air, Maybach-udgaven af Mercedes’ S-Klasse og den nye Range Rover Sport er lettere til bens end den nye Bimmer.
Men det har været en nødvendighed. I hvert fald hvis man spørger M-afdelingens direktør Frank van Meel.
Det skriver CarBuzz.
LÆS OGSÅ: Kevin Magnussen er færdig hos Haas, skriver medie
Ifølge Van Meel er den øgede vægt noget, der følger med, når BMW henter bilens hybrid-drevne V8-motor fra den endnu større SUV XM. En bil som BMW faktisk måtte bede Citroen om lov til at navngive. Læs mere om det her.
Van Meel gør dog mere end blot forsvarer hybridteknologien, der er koblet til V8-motoren. Han hævder ligefrem, at det var den bedste løsning. Altså når man ser på, hvad tyskerne havde at vælge imellem.
For M-afdelingen overvejede faktisk, om det nu ikke var tid til at bygge en helt elektrisk M5, da bilen blev udviklet. Alligevel faldt valget på V8-motoren.
– Motoren er stadig den bedste, fordi den kombinerer de klassiske V8-egenskaber med et ægte plug-in-hybridsystem, siger Van Meel.
Den nye M5 er dog ikke mere hybridbil, end at batteriet løber tør for strøm efter 70 kilometer med benzinmotoren slået fra. Omvendt er M5’eren virkelig god mod miljøet. På papiret altså.
Officielt udleder G90 M5 mindre end 50 gram CO2 pr. kørt kilometer. Også selvom V8-motoren på 4,4 liter sammenkoblet med hybridpakken allerede leverer 728 hestekræfter. Uhyggeligt meget effekt, når man tænker på, at BMW endnu kun har standardudgaven klar.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her