Før det første lag lak overhovedet rør overfladen, har Bugattis folk allerede brugt 200 timer på bilen.
I bilindustrien er tid som så mange andre steder en afgørende faktor. Medmindre det hele foregår i Frankrig. Altså hos Bugatti i Molsheim. For her tager man sig god tid. Virkelig god tid.
For at en lakering kan leve op til Bugattis egne standarder, bruges der op mod 700 timer i en hyper avanceret malerkabine.
– At lakere en Bugatti kræver ikke bare ekspertise. Det kræver også ambition og at man forpligter sig til at opnå det bedst mulige resultat – hver gang!, siger mærkets lakspecialist Simon Vetterling.
At lægge det første lag primer bruger Bugattis folk 100 timer på. Før selve lakken lægges på bilen, bruger franskmændene yderligere 100 timer på at slibe to lag klarlak ned. På den måde opnår selve bilens farve en dybde, man ellers ikke vil kunne få frem.
Lakering til 7 mio. kr.
Fejl er ikke noget, man taler om. I hvert fald tolereres selv den mindste nuanceforskel ikke. Så er det forfra. Helt forfra.
Men det er ikke alt. Langt fra. For en Bugatti er ikke færdig, bare fordi den er lakeret. Efter malerarbejdet bruger højtspecialiserede klargøringsfolk fire hele dage på at pudse og polere hver bil. Fire dage!
Og selv efter sådan en omgang sendes hver bil gennem en tunnel for at blive gennemlyst. Kun på den måde kan de sidste fejl – hvis der er nogen – fanges. No wonder at specialmodellen Divo ‘Ladybug’ kostede 1 million dollar at male.