Toyotas bestyrelsesformand og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror, der er flere som bare ikke tør tale højt om det.
Toyotas bestyrelsesformand, Akio Toyoda, har udtrykt bekymring over, at elbiler præsenteres som den eneste løsning i bilindustrien.
Ifølge Toyoda deler et tavst flertal i branchen denne skepsis, men undlader at give udtryk for det.
– Det tavse flertal spekulerer på, om elbiler virkelig er ok at have som eneste mulighed. Men de tror, det er trenden, så de kan ikke sige fra, udtaler Toyoda.
Diskussionen om elbilernes fremtid kommer på et tidspunkt, hvor mange bilproducenter har lovet en fuld overgang til elbiler inden for de næste år.
Blandt andet planlægger Volvo Cars og Mercedes-Benz at stoppe produktionen af forbrændingsmotorer og plug-in hybrider inden 2030. Eller det vil sige; det gjorde de. Læs mere om det her.
Toyota skiller sig ud med et mere forbeholdent syn på elbiler. Selvom virksomheden også har satset stort på udvikling af elektriske modeller.
Toyota mener, at andre teknologier, som forbrændingsmotorer og brintbiler, stadig har en rolle at spille. For eksempel har virksomheden investeret betydelige beløb i udviklingen af brintbiler, en teknologi som BMW med japanernes hjælp nu også vil benytte sig af.
I 1997 lancerede Toyota verdens første masseproducerede hybridbil, Prius. Den blev et vigtigt skridt i virksomhedens satsning på alternative drivlinjer. Men den nyeste Prius-model bliver ikke længere importeret til visse markeder. I Sverige har importøren den eksempelvis slet ikke på programmet.
Toyoda understreger vigtigheden af at holde mulighederne åbne.
– Da det rigtige svar stadig er uklart, bør vi ikke begrænse os til kun én mulighed, siger han.
Selvom Toyota har været kritisk over for en ensidig satsning på elbiler, har virksomheden annonceret planer om at investere over 200 milliarder danske kroner i elbiludvikling de kommende år.
Den første rene elbil fra Toyota, bZ4X, kom på markedet i april 2022. Men modellen har været udfordret af tekniske problemer. Herunder løse hjulbolte og en rækkevidde, der ifølge flere test slet ikke lever op til de til officielle opgivelser.
Trods udfordringerne med elbiler fortsætter Toyota med at udforske forskellige teknologier for at finde den bedste balance mellem miljøhensyn og praktisk anvendelighed.
Toyodas udtalelser mener end antyder dog, at virksomheden ikke vil lade sig presse af den retning som branchen generelt presses i.
Golf-klassen af biler er fortsat et centralt segment for mange producenter, herunder Toyota, der skal navigere mellem elbiler og andre drivmdler i fremtiden.
Det afspejler sig i Toyotas strategi, hvor fleksibilitet og flere valgmuligheder fremhæves som nødvendige for at imødekomme forskellige kundebehov og regionale krav.
Med det perspektiv sætter Toyota spørgsmålstegn ved, om det er realistisk at opfylde de globale mål for elektrificering uden at inkludere andre teknologier.
Akio Toyodas kommentarer kan ses som en opfordring til en bredere og mere nuanceret debat om fremtidens mobilitet, hvor forskellige teknologiske løsninger ikke bør udelukkes frem for andre. Heller ikke selvom eksempelvis EU ønsker at forbyde nye benzin- og dieselbiler i 2035.