Annonce:

Diesel-Golf fra 1977 slog topmoderne elbil i ny test

Den vil koste over en million kroner, hvis den kunne købes i Danmark. Alligevel kan en topmoderne elbil ikke hamle op med en dieseldrevet Golf fra 1977.

Annonce:

Selv en moderne elbil som Lucid Air kan ikke måle sig med rækkevidden fra en dieseldrevet Volkswagen Golf fra 1977.

En ny test afslører, hvordan en næsten 50 år gammel bil stadig kan overgå en topmoderne elbil, når det kommer til rækkevidde.

Golfens dieselmotor og dens effektivitet fra en anden tid viser sig at være en hård nød at knække i en direkte sammenligning.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Testen blev udført af folkene bag YouTube-kanalen EverydayDriver og omfattede tre køretøjer: den elektriske Lucid Air, hybridbilen Hyundai Sonata og den klassiske Volkswagen Golf Mk1 med dieselmotor.

Golfen, som også er kendt under navnet “Rabbit” i USA, er blevet restaureret tilbage til sin originale stand fra 1977, og fungerer som den gjorde dengang.

Formålet med testen var at undersøge, hvor langt hver bil kunne køre på en enkelt tank brændstof eller opladning under almindelige kørsel. Alle tre biler havde en målsætning om at nå 725 kilometer uden at skulle tanke eller oplade undervejs.

Lucid Air, der repræsenterer det nyeste inden for elbilernes verden, var den første bil der kørte sig selv tom for energi. Selvom den elektriske bil havde en betydelig rækkevidde, blev dens præstation begrænset af vægten og det høje energiforbrug i batteriet.

Med Lucid Air ude af testen fortsatte den klassiske diesel-Golf og hybridbilen Hyundai Sonata. Golfens enkle design og dens effektive dieselmotor gav den en klar fordel, især på længere strækninger uden hyppige stop.

Læs mere efter videoen:

Som en del af testen blev der lagt vægt på at simulere realistiske kørselsforhold, som bilister møder i hverdagen. Dette inkluderede motorvejskørsel, bykørsel og ture i bakket terræn.

Efter at have kørt til grænsen for deres rækkevidde blev de to tilbageværende biler taget med en tur på en lukket racerbane. Her blev det sidste brændstof brugt, mens bilerne fortsatte, indtil tanken var helt tom.

Resultatet viste, at den dieseldrevne Golf fra 1977 formåede at overgå begge de moderne biler i rækkevidde. Hyundai Sonata klarede sig godt. Men den kunne i sidste ende heller ikke matche den ældre bils effektivitet over distancen.

Læs mere efter annoncen:

Testen understreger de udfordringer, som moderne teknologier stadig står over for i forhold til rækkevidde, især når man sammenligner med ældre dieselmotorer, der prioriterede enkelhed og effektivitet.

Mens elbiler og hybrider vinder frem som fremtidens transportformer, minder denne sammenligning os om, hvordan teknologisk udvikling ikke altid nødvendigvis betyder forbedring på alle fronter. Dieselens effektivitet er stadig svær at slå. Selv efter næsten fem årtier.

Læs mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Besøg vores annoncør:

Auto Show Annonce

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Læs også

Flere populære artikler

Læs også