Annonce:

Diesel kan være bedre end elbiler, siger svensk forsker

En svensk forsker siger nu, at der kan være en større miljøgevinst i dieselbilen. I hvert fald set i forhold til elbilen. Strømmen bør da også kun være et alternativ.

Annonce:

Diesel fremhæves af nogle forskere som et muligt mere miljøvenligt alternativ end strøm til elbiler.

Og det især i en global sammenhæng, hvor bæredygtighed og gennemsigtighed er nødvendige for at forbrugerne kan tage informerede valg.

Forsker og grundlægger af Consupedia, Roberto Rufo Gonzalez, arbejder med at analysere produkter ud fra et bæredygtighedsperspektiv sammen med Det Kgl. Tekniske Institut (KTH). Han understreger, at spørgsmålet om den mest klimaansvarlige bil ikke kan besvares entydigt:

– Det er aldrig muligt at svare på, hvad der er den bedste bil, det spørgsmål er for komplekst og for subjektivt, der er for mange forskellige egenskaber ved de forskellige biler, der gør det svært, siger Roberto Rufo Gonzalez.

Ifølge Gonzalez bør elbiler ses som et blandt flere alternativer snarere end den eneste løsning på klimaproblemerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

LÆS OGSÅ: Helt nye Polestar 4 tilbagekaldes – knapper virker ikke

Han påpeger, at vi bør have gennemsigtighed og valgmuligheder for at fremme en bæredygtig verden. For dem, der ikke har råd til en elbil, kan diesel, særligt med tilsætning af HVO-brændstof, være et bedre alternativ for klimaet.

Gonzalez’ forskning viser, at elbiler drevet på gennemsnitlig global elektricitet faktisk kan have et sammenligneligt eller endda højere CO₂-aftryk end dieselbiler.

Han peger på, at en elbil globalt set udleder cirka 1,08 kilo CO₂ pr. kørt kilometer, mens en dieselbil ligger på omkring 1,23 kilo pr. kilometer, baseret på dieselblandingen i Sverige i 2023. Afvigelserne ligger dog inden for en fejlmargin, som gør, at forskellen er næsten udlignet.

– Ser man så på fejlmarginen, er der slet ingen forskel, siger Gonzalez.


Denne vurdering deles ikke af Sveriges svar på Energistyrelsen. Her hævder man, at elbiler generelt er mere klimavenlige.

Især med den fossilfrie strøm, som er i både i det danske og svenske elnet. Energistyrelsen mener derfor, at Gonzalez’ globale tilgang overser den miljøfordel, som lokal fossilfri strøm giver:

– Næsten al den strøm, som svenskerne bruger, er svensk og fossilfri. At sige andet er helt forkert, siger Martin Johansson fra Energistyrelsen til Aftonbladet.

Gonzalez understreger dog, at klimaforandringer er en global udfordring, hvor både emissioner og løsninger må vurderes i et globalt perspektiv.

Hans beregninger viser, at elbiler i lande som Kina og USA kan have langt større CO₂-udledning per kilometer end i Sverige. En dieselbil, der anvender HVO-brændstof, udleder ifølge hans analyser blot 0,28 kilo CO₂ pr. kilometer, mens en benzinbil med E85 udleder 0,8 kilo pr. kilometer.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

HVO, som er en kemisk kopi af diesel, men med et meget lavt klimaaftryk. Ulempen er dog, at HVO-diesel lige nu er meget dyrere pr. liter.

– HVO burde være billigere, det er bedre for miljøet. Men det er for dyrt, og det påvirker almindelige forbrugeres valg, påpeger brændstofekspert Nora Johnsson.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Responsiv Iframe
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også