Toyota er overbevist, om at er stadig en masse potientiale og liv tilbage i dieselmotoren. Japanerne kalder brรฆndstoffet en fremragende kilde.
Dieselbilen er langt fra lige sรฅ dรธd, som nogen mรฅske รธnsker den.
I hvert fald ikke hvis man spรธrger Toyota, der stadig er overbevist om, at dieselmotoren har โen lang fremtidโ.
Det fortรฆller marketingchefen hos Toyota i Australien, Sean Hanley, til mediet Drive.
Toyotachefen ligefrem roser brรฆndstoffet og kalder diesel en meget pรฅlidelig energikilde. Sean Hanley tror heller ikke pรฅ, at dieselmotoren er sรฅ dรธd, som den generelt fremstilles i offentligheden.
LรS OGSร : Sรฅdan er danske bilister stillet, hvis Fisker gรฅr konkurs
Marketingchefen erkender dog, at dieselmotoren er nรธdt til at gennemgรฅ en udvikling, hvor den kan leve op til stadigt strengere emissionskrav, hvis teknologien skal overleve.
Det er blandt andet derfor, siger han, at Toyota har lanceret en hybridudgave af den 2,8-liters, firecylindrede dieselmotor i Hilux. Mรฆrket vil da heller ikke udelukke, at syntetisk diesel kan komme pรฅ tale med tiden.
Det er da heller ikke mange mรฅneder siden, at Toyotas bestyrelsesformand og tidligere direktรธr Akio Toyoda fortalte, at mรฆrket er i gang med at udvikle en rรฆkke nye forbrรฆndingsmotorer.
Det sker fordi Toyota som mรฆrke ikke tror pรฅ, at elbilen nogensinde fรฅr fat i mere end 30 procent af det globale bilmarked. Endnu vรฆrre ser det ud for brugtmarkedet. I hvert fald nรฅr det kommer til elbiler.
Japanerne mener slet ikke, at der er noget marked for brugte elbiler. Vรฆrdien af dem โ bilerne altsรฅ โ rasler da ogsรฅ ned i en rasende fart. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere nyheder fra og om Toyota lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk