Det er nødvendigt at holde hånden under elbiler, mener DI BilBranchen, som vil tvinge danske bilister til at betale mere i grønne afgifter. Men registeringsafgiften skal ikke ned.
Det er allerede sket i andre lande. Når statsstøtten til køb af nye elbiler bliver mindre, eller helt bortfalder, falder interessen for biltypen.
Og det er man hos DI Bilbranchen bange for. Derfor kommer brancheorganet nu med det nye forslag, som vil tvinge danske bilister til at betale endnu mere i periodiske afgifter.
Det skriver brancheorganisationen selv i en pressemeddelelse.
“I DI foreslår vi, at alle biler i Danmark, både benzin-, diesel- og elbiler, betaler lidt mere i den løbende ejerafgift mod til gengæld at holde registreringsafgiften på elbiler på 2023-niveau frem mod 2030”, lyder det.
LÆS OGSÅ: Uffes Citroën dumpede til syn på grund af askebægret
At tvinge danske bilister, som i forvejen betaler nogle af de højste bilafgifter i hele verden til at betale endnu mere, skal ifølge DI Bilbranchen ‘sikre fortsat momentum i denne grønne omstilling’.
Hos DI Bilbranchen frygter man nemlig de afgiftregler, som fra 2026 vil lægge betydeligt mere afgift på nye elbiler.
Fordi det fortsat er dyrere at producere en elbil i forhold til en fossilbil, og det også vil være sådan en rum tid endnu, er det altså for tidligt at fjerne den lavere registreringsafgift på elbiler, mener organisationen.
Af pressemeddelelsen fremgår det dog ikke, hvor meget DI Bilbranchen vil hæve den periodiske, grønne afgift med. En afgift der i forvejen stiger med flere procent frem til 2026, hvor den vil stige med 36,9 procent i forhold til niveauet fra 2021.