Thomas Møller Sørensen, der er direktør i DI “Bilbranchen”, synes, det er vigtigt, at der kommer 1 mio. elbiler på vejene.
Egentlig har det siden december 2020 været et politisk mål at få 775.000 ‘grønne biler’ ud på de danske veje 2030. Men hos den del af Dansk Industri, der hedder Bilbranchen, vil direktør Thomas Møller Sørensen overhale politikerne.
Ifølge branche-organet skal der 1 million rene elbiler på vejene i 2030. Men lige som sin direktør-kollega i hos De Danske Bilimportører, Mads Rørvig, frygter Thomas Møller Sørensen stigende afgifter på elbiler.
I et interview med Motor-Magasinet foreslår DI-direktøren, at politikerne gribe ind i deres egne regler om afgiftsstigninger.
– Problemet er bare, at aftalen løbende vil hæve afgifterne på elbilerne. Særligt fra 2026 og frem stiger afgifterne markant. Vi kan se på erfaringerne fra vores nabolande, at salget af elbiler falder mærkbart, når afgifterne stiger.
LÆS OGSÅ: SE BILLEDERNE: Her sættes der falske fotofælder op – “Derfor jeg gør det”
Ligesom Mads Rørvig foreslår Thomas Møller Sørensen derfor, at Folketinget fastfryser afgiften på elbiler. DI-direktøren mener det skal ske på 2023-niveau.
På den baggrund mener Thomas Møller Sørensen, at rammerne sikres, så der også de kommende år kan sælges mange elbiler.
Lige nu viser tallene ikke bare, at danskerne køber elbiler som aldrig før. Faktisk ejere flere danske familier også mere end én bil, siger Danmarks Statistik.
Den seneste politiske aftale om bilafgifter gjorde i øvrigt ikke kun ondt elbiler. Politikerne nåede også frem til, at alle bilister skal betale mere i periodiske afgifter. Det gælder faktisk også for veteranbiler – læs mere om hvorfor og hvor meget her.