I Danmark er bilister vant til at betale astronomiske beløb i registreringsafgift. Men elbil-ejerne har regnet den ud, viser tal fra skatteministeriet.
Køb en bil men betal for tre.
Sådan har det været lige siden registreringsafgiften i 2015 blev fastsat til 150 procent af bilens nyværdi. Og før det var det faktisk endnu mere, nemlig 180 procent, danske bilister måtte aflevere til statskassen.
Alligevel bløder statskassen. I hvert fald når man ser på, hvad der kommer ind af indtægter fra registreringsafgifter. Forklaringen er dog lige til.
Danskerne køber stadig flere elbiler, som har meget lidt eller slet ingen registreringsafgift. Til Finans oplyser skatteminister Jeppe Bruus (S), at der i gennemsnit er betalt omkring 100 kr. i registreringsafgift for en ny Tesla Model 3 og ca. 1.800 kr. for en ny Model Y i 2023.
LÆS OGSÅ: Bilforhandler fyrer bilmærke efter 48 år i Danmark
Det skyldes, at der i 2023 ikke var nogen registreringsafgift på elbiler under 436.000 kroner. Og det rekordhøje salg af elbiler kan i den grad ses i statskassen.
Ved udgangen af 2023 var der 62.950 nye elbiler på vejene i Danmark. Godt 35 procent af de samlede nybilssalg. Men hvor staten tjente 18,6 milliarder kroner på nye biler i 2020, var der ‘kun’ 11,3 milliarder kroner at hæve op ad bilisternes lommer sidste år.
Altså når vi taler om registreringsafgifter på helt nye biler. Folk i elbiler skal dog ikke forvente, at træerne vokser ind i himlen.
For selvom et flertal på Christiansborg sidste år blev enige om at holde afgiftsstatserne i ro, er det stadig planen, at der i 2035 ikke skal være så meget som én krone i rabat på nye elbiler. Læs mere om det her.