Mere end halvvejs gennem 2024 kan vi nu begynde at se frem mod det nye år. Et år hvor rigtig mange biler ikke skal med videre.
Hvad skal du i 2025. For en række bilmærker står den på gevaldige slankekure. Alfa Romeo siger eksempelvis farvel til størstedelen af modelprogrammet.
Men flere Audier er også på vej ud. Så er der de biler, som faktisk allerede er lagt i graven. Chevrolet Camaro kommer ikke igen. Det samme er tilfældet for Dodge Charger.
Fisker Automotive er ikke dødt og borte endnu. Men meget tyder på, at produktionen af den eneste bil, som Henrik Fisker nåede at få på gaden, aldrig kommer i gang igen. I hvert fald forventer fabrikken i Østrig, at det forliste samarbejde med Fisker vil koste dem uhyggeligt mange penge.
Flere ansatte har da også allerede mistet jobbet, og fabrikken kan ikke udelukke, at der er flere fyringer på vej.
Hos Ford siger man farvel til ikonet Focus, der i 2002 afløste Escort. Hos Jaguar står det dog endnu ‘værre’ til.
LÆS OGSÅ: Lennart er vred – mødte sin skrottede bil på vejen
Faktisk er Fords tidligere søstermærke klar til at lægge produktionen ned i et helt år. Fremover vil mærket ikke bygge biler, som kunder ikke vil betale mindst 1 million kroner for. Læs mere om det her.
Danmarks ‘ældste’ bil – altså i det nuværende modelprogram – er også på vej ud. Mitsubishi Space Star var til salg i Danmark i hele 12 år. Også i den periode hvor japanerne faktisk troede, at de var på vej helt ud af Europa.
Mitsubishis tilbagetrækning, som ikke blev til noget, betød faktisk, at den britiske importør satte en helt særlig bilsamling til salg. Læs mere om det her.
Disse biler skal ikke med videre ind i 2025:
Mitsubishi Space Star
Mini Clubman
Nissan GT-R
Porsche Cayman og Boxster
Toyota Supra Mk. 5 med fire-cylindret motor
Volvo S90 og S60
Fisker Ocean
Chevrolet Camaro og Malibu
BMW X3M
Audi A4/RS 4 og A5/RS 5
Alfa Romeo Stelvio og Giulia Quadrifoglio
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!