Har du en dieselbil af ældre dato, er du fra næste år – måske – ikke velkommen i den københavnske trafik.
Som den første by i Danmark forbyder København ældre dieselbiler. Det sker, efter at folketinget gav landets fem største kommuner mulighed for netop det. De københavnske regler træder i kraft fra næste år.
Det betyder, at biler med emissionsnormen Euro4 fra 2023 er fortid i hovedstaden. Euro 4-normen var gældende for nye biler fra 2005, mens eksisterende modeller først skulle leve op til reglen i 2006. Euro 4 blev afløst af Euro 5 i september 2009. Helt nøjagtig den 1. september det år.
Ifølge Bilstatistik er der indregistreret 77.600 Euro 4-biler i Danmark. 4.300 af dem kører rundt i og omkring København og på Frederiksberg.
Et lille smuthul
Vil man bevare sin Euro 4-dieselbil i København og på Frederiksberg, er der dog én udvej. Hvis man da ikke vil sælge den. Biler med partikelfilter må nemlig gerne køre i hovedstaden. Også dem med den ældre emissionsnorm.
Men et partikelfilter er dyrt og koster ikke nødvendigvis det samme at få monteret på alle biler. Nogle bilister slipper med få tusinde kroner, mens andre kan se frem til regninger på i omegnen af 10.000 kr.
Tidligere har Mette Reissmann fra teknik- og miljøudvalget i Københavns kommune ikke haft meget tilovers for bilister med Euro 4-norm-biler.
– Er man så dårligt stillet, og bor man i København, og er der en risiko for, at privatøkonomien kommer til at briste, kan det være, at man burde overveje at benytte sig af delebiler, udtalte hun tilbage i maj til TV2.
Det forventes, at forbuddet mod de ældre dieselbiler træder i kraft i løbet af efteråret næste år. Det skyldes, at der skal gå ni måneder fra beslutningen er vedtaget til ‘loven’ må håndhæves.