I november måned udgjorde opladlige biler 45 procent af nybils-salget i Danmark. En fordobling i forhold til samme periode sidste år.
Hver femte nye bil, som kom ud på de danske veje i november, var en elbil. Desuden blev der solgt så mange hybridbiler, at de to biltyper til sammen nu udgør 45 procent af det samlede nybils-salg herhjemme.
I alt fik 3.030 nye elbiler og 3.640 hybridbiler nummerplader på i november.
Det oplyser De Danske Bilimportører i en pressemeddelse.
– De grønne biler vinder fortsat markedsandele, og det forventer vi fortsætter. Med en måned tilbage på kalenderen har salget af grønne biler allerede overgået salget for hele 2020 med 70 procent. Med udsigten til afgiftsstigninger i 2022, forventer vi tilmed en flot slutspurt af de grønne biler i december måned, siger Mads Rørvig, som er adm. direktør i De Danske Bilimportører.
Men selvom det går godt med at få nye biler ud på vejene, så lider forhandleren – og kunderne – fortsat under den globale mangel på mikrochips. Og det ses på andelen af ny-indregisteret biler. I november fik 14.958 nye biler danske nummerplader på.
Det går dårligere
Det er 18 procent færre end samme periode sidste år. I de første 11 måneder af i år har salget af nye biler samlet set været 4,5 procent lavere end niveauet i 2020.
Der er ingen tvivl om, at det er manglen på mikrochips, der bremser bilsalget i øjeblikket. Vores medlemmer giver udtryk for, at efterspørgslen på nye biler bestemt er god hos danskerne, men at producenterne simpelthen ikke kan følge med, fordi de mangler komponenter, siger Mads Rørvig.
Direktøren mener desuden, at manglen på mikrochips vil forfølge bilindustrien ind i det nye år. Han tror dog samtidig på, at problemet nok skal løse sig.