Annonce:

Disse bilmærker står til de største bøder i EU

En lang række bilmærker kan allerede nu ikke leve op til grænserne for, hvad deres modelprogrammer udleder af CO2. Det betyder store bøder fra EU.

Annonce:

Næste år indfører EU endnu strengere emissionskrav for bilindustrien. Og lever bilmærkerne ikke op til dem, vanker der store bøder med det samme.

Volkswagen og BMW er nogle af de bilmærker, som allerede højtlydt har brokket sig over udsigten til bøderne. De vil have lov til at svine mere. Læs mere om det her.

Men som det ser ud nu, står Volkswagen og BMW til store bøder, fordi de udleder for meget. Det viser en opgørelse fra analysevirksomheden Dataforce, som Automotive News har set.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

For Volkswagen trækker det ned, at søstermærkerne i koncernen har for få elbiler i flåden og dermed på papiret udleder for meget CO2.

LÆS OGSÅ: Reservekører tager ledigt Formel 1-sæde fra Magnussen

I 2025 er den nye gennemsnitlige CO2-grænse pr. kilometer for bilmærkernes modelprogrammer 93,6 gram. Lige nu er den 116 gram.

Også hos Ford kniber det alvorligt med at komme under emissionsgrænserne. Faktisk er Ford det bilmærke som lige nu står til den største bøde fra EU’s side.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Og bøden kan blive større endnu. For Ford har i denne uge meddelt, at mærket skrotter udviklingen af en elbil, som allerede er blevet forsinket. Desuden vil mærket bruge færre penge på elbiler generelt. Ford dropper også idéen om kun at sælge elbiler i EU inden 2030.

Der er dog en lille redningsplanke for de strengte bilproducenter. De kan nemlig sammen danne såkaldte ’emissionspuljer’ og efterfølge købe dem af hinanden på kryds og tværs. Det er disse puljer der i mange år har skaffet bl.a. Tesla milliard-indtægter hvert år.

Hos Renault vil har ledelsen direkte opfordret EU til at udskyde de skærpede emissionskrav, fordi elbilsalget halter. Faktisk er det bl.a. i Tyskland direkte kollapset for 7. måned i træk.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Omvendt riskerer investeringer i plugin-hybrider, som bl.a. Volkswagen og Ford satser på, at give bagslag. Skærpede krav til plugin-hybridernes forbrugstal står nemlig til at gøre biltypen meget dyrere allerede i 2027. Læs mere om det her.

Disse bilmærker står – i kronologisk rækkefølge – til de største CO2-bøder fra nytår:
Ford
Volkswagen-gruppen
Renualt-Nissan-alliancen
Stellantis-koncernen
Hyundai
Mercedes
BMW
Toyota
Geely-koncernen – herunder Volvo og Polestar
Kilde: Dataforce


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Annonce:

Husk det nu!

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler