Elbilerne mister deres praktiske anvendelighed på den måde. Men de såkaldte LFP-batterier har det bedst ved et niveau på 25 procents strøm, siger forskere.
Der er en klar sammenhæng mellem selve ladeniveauet og hastigheden, hvormed kapaciteten i et såkaldt jernfosfatbatteri (LFP-batterier, red.) falder.
Det skriver forskeren Eniko S. Zsoldos i Journal of The Electrochemical Society som Mestmotor citerer.
Helt konkret skriver forskeren, at LFP-batterierne beskadiges, hvis de står for længe med for meget strøm på.
I stedet er det ideelle strømniveau i LFP-batterierne mellem 0 og 25 procents strøm. Men så, som forskeren også anerkender, mister elbilen sin praktiske anvendelighed.
LÆS OGSÅ: Disse cyklister giver flere ulykker på Danmarks veje
Af samme grund råder Eniko S. Zsoldos bilister, som ejer elbiler med LFP-batterier, til ikke at lade batterierne op til mere end 80 procents strøm. Selvom en 100 procents opladning faktisk godt kan gå.
Et fuldt opladet LFP-batteri er dog en god ide lejlighedsvist, eksempelvis i forbindelse med længere rejser. Skal biler stå i længere tid, er det en god idé at holde spændingen på batteriet under 25 procent for at undgå skader.
Udsigten til at skulle køre med en bil, hvor rækkevidden aldrig bliver højere end en fjerdedel af det officielle tal, er næppe tiltalende for ret mange. Allerede næste år kan der dog være en redning på vej til bilisterne.
Et billigt kinamærke har nemlig lovet at sende de såkaldte solid state-batterier, som blandt andre Toyota har talt om i årevis, på gaden allerede i 2025. Omvendt mener et mærke som Nissan først, at det kan lade sig gøre i 2028. Læs mere om det her.
Omvendt mener BMW, at elbiler med ledning er langt fra at være den optimale løsning. Derfor får man nu Toyotas hjælp til at sende en brintbil på gaden. Det sker efter planen også i 2028.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!