Når kalenderen skriver 2024, vil Dodge have produceret både den sidste Challenger og Charger-model. Men det kunne sagtens have forholdt sig anderledes.
I disse dage – rettere et år og nogle måneder – producerer Dodge de sidste eksemplarer af muskelbilerne Challenger og Charger. Og når den sidste af de modeller ruller af samlebåndet, kommer de ikke igen.
LÆS OGSÅ: Politiet får 107 nye fotovogne – denne bil skal du kigge efter nu
I hvert fald ikke som vi kender dem med store, rumlende V8-motorer. Men det var faktisk en mulighed for, at modelnavnene kunne have overlevet med benzin-motor. Det fortæller Dodges administrerende direktør Tim Kuniskis i et interview til Autoline After Hours.
Dodge havde nemlig muligheden for at benytte sig af samme platform, som Alfa Romeo bygger Giulia QV-modellen på. Faktisk diskuterede Dodge-toppen allerede muligheden i 2014. Dengang Stellantis-gruppen hed FCA.
Det er ingen grund til
Men i sidste ende valgte Dodge ikke at gøre noget. Faktisk ville man heller ikke bruge penge på at videreudvikle Challenger og Charger. I dag ved vi hvorfor. Pengene skal nemlig bruges på elbiler.
Noget andet er, at Dodge ikke vil konkurrere direkte med hverken Ford Mustang eller Chevrolet Camaro.
– Hvorfor skulle vi det? Det er to fantastiske biler, og det ville være dumt at slås mod dem på deres egen banehalvdel, sagde Tim Kuniskis.
El-muskler du kommer til at ‘høre’
Inden 2030 vil Dodge nemlig kun bygge nye biler der kører på strøm. Helt glemt bliver muskel-bilerne dog ikke. Dodge har allerede præsenteret et bud på fremtidens, eldrevne muskelbil. Dodge Charger Daytona SRT hedder den.
– Vi tror på, at vi lancerer en bil, som folk i den grad ikke havde set komme. Men de kommer helt sikkert til at høre den, sagde Tim Kuniskis, da Dodge viste konceptet frem tilbage i august.