Topmodellen Hemi Charger er dรธd. Nu er der kun den sekscylindrede โHurricaneโ tilbage. Modellen overlever dog sidelรธbende med den elektriske bil.
I modsรฆtning til Challenger tager Dodge ikke livet af Charger. Heller ikke selvom mรฆrket netop har lรธftet slรธret for elbilen Charger Daytona.
Men รฉn ting mรฅ verden undvรฆre helt for fremtiden. Det er nemlig slut med store V8-motorer. Faktisk er det sรฅ slut, at den slags aldrig kommer igen. I hvert fald ikke i en Dodge Charger.
Det betyder dog ikke, at det er helt slut med forbrรฆnding i Charger. For det amerikanske bilmรฆrke fortsรฆtter produktionen af modellen med en 3-liters rรฆkkesekser.
Det oplyser Dodge i en pressemeddelse.
LรS OGSร : 18-รฅrige Anna tog den ultimative hรฆvn over bilist
Den motor de ogsรฅ kalder Hurricane og ligger i alt fra Jeep-modeller til pickupen RAM 1500. I den overlevende Dodge Charger yder motoren fra 420 til 550 hestekrรฆfter. Det er ikke ligefrem Hellcat-muskler.
Men det er flere hestekrรฆfter, end der nogensinde har vรฆret at hente i en Charger med en Hemi-motor uden trykladning.
Sรฅ er der den elektriske udgave. Og gรฅr man op i hestekrรฆfter, er det her, sparepengene skal lรฆgges.
Fra begyndelsen flyver elbilen afsted med 700 hestekrรฆfter og en hastighed, der, nรฅr det gรฅr lige ud, kan matche den gamle Hellcat. Det siger Dodge.
LรS OGSร : Partier forlanger ulovligt forbud mod danske biler nรฆste รฅr
Nรฅr det sรฅ er sagt, har Dodge bud pรฅ en โmuskulรธsโ elbil allerede fรฅet voldsom kritik. Blandt andet fordi mรฆrket vil udstyre bilen med kunstig motorlyd.
Faktisk er amerikanerne gรฅet sรฅ langt, at de har taget patent pรฅ en lรธsning, som ikke bare er en rรฆkke hรธjtalere i og under bilen. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs fra nyheder fra og om Dodge her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk