Først lød det, at den store forbrændingsmotor var fortid i Dodges muskelbiler. Men nu trækker direktøren lidt i land.
De sidste eksemplarer af Challenger og Charger skulle også have været nogle af de sidste biler med forbrændingsmotor fra Dodge. Men sådan bliver det nu nødvendigvis ikke alligevel.
LÆS OGSÅ: EU forbyder diesel- og benzinbiler
Det fortalte Dodges administrerende direktør Tim Kuniskis til pressen i sidste uge, skriver Carscoops.
Nyheden betyder dog ikke, at den store 6,2-liters HEMI-V8’er bliver på programmet. For det gør den ikke. Altså som det ser ud nu. I stedet overvejer Dodge nu, om man skal bygge muskelbiler med V6-motor i stedet for. Det vil i så fald være efter 2024.
På nuværende tidspunkt har Dodge en 3-liters V6-motor, der med dobbelte turboer yder 406 hestekræfter og 610 Nm. Men ydelsen kan skrues op, så motoren ved 1,8 bars tryk yder 507 hestekræfter og 644 Nm.
En multimotor-platform
Teoretisk set nok til at være på omgangshøjde med den nuværende V8’er i Challenger og Charger (når vi altså trækker special-udgaver som Hellcat-modellerne fra, red.) bare uden at slubre helt så meget benzin.
– Jeg vil gerne være helt ærlig omkring det. Den næste Charger skal bygges på STLA Large-platformen. Og det multimotor-platform, siger
Med det mener Tim Kuniskis, at der ikke kun kan bygges elbiler på den nye teknik. Hvad det så betyder for fremtidens muskelbiler fra Dodge, har mærketv endnu ikke taget stilling til. Men meget tyder på, at det er for tidligt at afskrive forbrændingsmotoren.
At EU i sidste uge forbød nye fossilbiler fra 2035, behøver ikke få den store betydning for Dodge. EU har nemlig forpligtet sig til at finde ud af, hvordan nye biler – som kører på syntetisk benzin og diesel – kan sælges i medlemslandene efter 2035.