Annonce:

Dommedag for Italien? Her bliver Alfa og Maserati elektriske

Et uddrag fra et planlรฆgningsmรธde afslรธrer grumme nyheder for to af de mest varmblodede italienske bilmรฆrker.

Superkoncernen Stellantis, der bestรฅr af bรฅde den italiensk/amerikanske Fiat-Chrysler-koncern og den franske PSA-gruppe, har netop holdt et halvรฅrsmรธde, hvori de blandt andet belyste sine italienske mรฆrker. Det skriver Bil Magasinet.

Fรธrst og fremmest blev det ifรธlge Carbuzz.com nรฆvnt, at Alfa Romeo vil bygge en hybrid-SUV i lรธbet af 2022, potentielt ud fra de lektioner, de lรฆrte af Tonale-konceptet fra 2019.

Dernรฆst skal Alfa Romeo vรฆre det fรธrste af mรฆrkerne fra Stellantis, der rykker til komplet eldrift, og det er planlagt allerede til 2027. Herfra vil alle nye biler fra det italienske mรฆrke altsรฅ vรฆre eldrevne.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Maserati fรธlger trop
Maserati, som ogsรฅ er under Stellantis, skal have en lignende behandling. Modsat hos Alfa Romeo, har vi allerede set en del udvikling fra Maserati, der peger pรฅ eldrift i fremtiden. Fรธrst sรฅ vi ting som Ghibli Hybrid, og senest har kamuflagefarvede biler som Grecale og GranTurismo vist sig pรฅ spionbilleder.

Grecale udkommer afgjort i en fossiludgave, enten med firecylindret turbomotor eller med den samme 3,0-liters V6-motor, der ogsรฅ sidder bagi MC20. Det samme gรฆlder ogsรฅ Maserati GranTurismo, der i fรธlge vores tyske partnermedie, Automedia, helt sikkert er pรฅ vej i en elbils-variant.

Maserati

Nye platforme tilgรฆngelige
Efter sammensmeltningen af PSA og FCA, har hver koncern fรฅet adgang til et hav af platforme, som hver isรฆr har visse kvaliteter. Oven pรฅ det, sรฅ har Stellantis ogsรฅ varslet en rรฆkke helt nye platforme.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Tager vi Maserati Grecale som eksempel, sรฅ havde Automedia spรฅet, at denne skulle baseres pรฅ Alfa Romeoโ€™s velkรธrende Giorgio-platform, der ogsรฅ ligger til grund for Stelvio og Giulia. Ulempen er her, at den ikke naturligt understรธtter eldrift, og Carbuzz hรฆvder ogsรฅ, at platformen skal udfases i de kommende รฅr.

En anden mulighed er den mere folkelige CMP-platform, som udvikles af PSA. Den ligger til grund for blandt andre Citroรซn C4, der kommer i varianter med enten fossil eller eldrift.

Stellantis vil ogsรฅ udvikle en rรฆkke helt nye platforme, som kan bruges af alle koncernens mรฆrker. De vil vรฆre navngivet STLA-Small, STLA-Medium og STLA-Large, og vil have eldrift i fokus. Det er for eksempel pรฅ disse vi forestiller os, at den elektriske Dodge-muskelbil udvikles.

Tak fordi du lรฆste med.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne:


Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Annonce:

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ