USA’s præsident Donald Trump indfører 90 dages toldpause for EU, men biler og reservedele til dem undtages ikke. Kina, Canada og Mexico slipper heller ikke.
USA’s præsident Donald Trump har annonceret en midlertidig ændring i landets toldpolitik. En generel toldpause på 90 dage indføres for de fleste varer fra mange lande, herunder EU. Den erstattes af en basistold på 10 procent.
Dog gælder denne pause ikke for biler og autodele. Her fastholdes de eksisterende eller potentielle toldsatser. Trump har tidligere truet med høje toldsatser specifikt på biler fra EU.
Beslutningen om toldpausen blev meddelt ved et pressemøde i Det Hvide Hus. Her specificerede Trump, at toldsatserne mod Mexico og Canada fortsat er gældende. Begge lande eksporterer mange biler til det amerikanske marked.
Kina er et kapitel for sig. Landet er allerede ramt af høje amerikanske toldsatser. Siden 1. august 2024 har kinesiske biler været pålagt en told på 100 procent.
Det skriver Reuters.
Trump forklarede på pressemødet, at Kina desuden nu pålægges en ekstra høj told på 125 procent på andre varer.
Det sker som reaktion på, at Kina gengældte USA’s oprindelige told på 104 procent på kinesiske varer. Resultatet er, at der reelt ingen bileksport er fra Kina til USA.
Nyheden om en generel toldpause vækker dog et spinkelt håb i bilindustrien. Branchen håber, at toldsatserne på biler og reservedele på sigt kan blive reduceret eller fjernet helt.
Biltold påvirker priser og industri
Ledende skikkelser i den amerikanske bilbranche har arbejdet for at undgå told på autodele. Fords administrerende direktør, Jim Farley, er en af dem. Han har argumenteret for, at told vil skabe store forstyrrelser i forsyningskæderne.
Trump åbnede dog en dør på klem under pressemødet. Han sagde, at han ville overveje at give enkelte virksomheder fritagelse for toldsatserne.
– Vi vil tage et kig på det, udtalte præsidenten.
Han tilføjede, at han ville beslutte, hvilke virksomheder der eventuelt skulle fritages “instinktivt.”
Frygten for prisstigninger som følge af told er fortsat til stede. Patrick Anderson er administrerende direktør for konsulenthuset Anderson Economic Group. Han fastholder sine tidligere skøn over, hvad told vil betyde for bilpriserne.
Anderson forventer, at told vil gøre de billigste biler mellem 17.500 og 35.000 kroner dyrere. For dyrere biler kan prisstigningen nå op mod 140.000 kroner. Sådanne prisstigninger kan påvirke salget markant.
Aktiemarkedet reagerer positivt
Markedet reagerede umiddelbart positivt på nyheden om den generelle toldpause. Det amerikanske aktiemarked, målt på S&P 500 indekset, steg med 9,5 procent. Stigningen udlignede en stor del af de tab, indekset havde lidt de seneste dage.
Bilproducenternes og underleverandørernes aktier oplevede også betydelige stigninger. Fords aktier steg med 9,3 procent.
General Motors’ aktie steg med 7,7 procent. Tesla-aktien oplevede den største stigning med hele 22,7 procent.
Det viser, at investorerne ser lettelsen i toldpresset som en positiv nyhed. Det gælder selvom bilindustrien endnu ikke er direkte omfattet af toldpausen. Usikkerheden om fremtidige toldsatser på biler og dele består.
Told og potentielle prisstigninger kan have stor betydning for bilmarkedet. Det gælder også for de mange entusiastbiler og specialmodeller, som vi ofte skriver om her på Boosted.dk.
Faktisk er den kendte talkshow-vært og bilientusiast Jay Leno gået i forbøn for netop de klassiske biler og meget specielle biler. Indtil videre dog uden held.
Det samme kan siges om nye kinesiske biler. For ikke bare skal landets biler slås mod en 100 procents told i både Canada og USA. Også Rusland lægger told på især kommuniststyrets elbiler. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk