Endnu et kinesisk elbilmærke har kastet håndklædet i konkursringen. HiPhi, der blev rost til skyerne i norsk test, er fortid.
Det kinesiske elbilmærke HiPhi drømte om at komme til Danmark. Særligt efter at mærket så sent som i sidste vinter overraskende vandt en hård, norsk rækkeviddetest. Nu er de gået konkurs.
Det skriver flere medier – herunder Carnewschina og Autocar.
Konkursen i moderselskabet betyder dog ikke nødvendigvis, at det er endegyldigt slut for HiPhi. Bilmærket har nemlig allerede indledt et forsøg på at rekonstruere sig selv med de sundeste dele af selskabet.
En kinesisk domstol godkendte torsdag konkursbegæringen, fordi det står klart, at Human Horizons, virksomheden bag HiPhi, ikke er i stand til at betale sin gæld.
LÆS OGSÅ: EU vil forbyde benzinbilen med e-fuel, advarer BMW
Bilproduktionen stoppede allerede i foråret 2023. Oprindeligt var det planen, at samlebåndet kun skulle ligge stille i seks måneder. Et halvt år som skulle bruges på at få styr på forretningen.
Men siden er bl.a. de ansatte i mærkets såkaldte flagship store i Norge forsvundet. Det selvom der egentlig lige indtil nu har været adgang til lokalerne.
Inden konkursen havde HiPhi to modeller på programmet. HiPhi X og Z der skulle konkurrere med bl.a. Tesla Model S. Salget var dog så som så, og heller ikke den billigere HiPhi Y var der interesse nok for.
Og nu er konkursen altså en realitet, fordi ingen har ønsket at træde til med den kapital, HiPhi havde brug for. Dermed ser konkursen ud til at blive den anden blandt bilmærkerne i 2024.
Meget tyder nemlig på, at Fisker Inc., der er grundlagt af danske Henrik Fisker, efter et salg af 3.200 biler på én gang er skridtet tættere på at afvikle forretningen.
Tilbage hos HiPhi er konkursen hos det kinesiske mærke måske starten på den bølge af blodbad i bilindustrien, som eksperter allerede nu advarer om venter lige rundt om hjørnet. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!