Med den nye plugin-hybrid har en gadebil fra Bentley aldrig før haft så mange hestekræfter. Til gengæld er den store W12-motor på vej ud.
Bentleys varetegn i form af den store W12-motor er på vej ud.
Men afløseren er allerede klar. Næsten da. I denne uge præsenterede det engelske VAG-mærke en plugin-hybrid med 8 cylindre. Mærkets mest potente motor til dato.
Altså i en gadebil. Tilbage i marts kom det frem, at Bentley er blandt de mærker, som nu har fortrudt målsætningen om kun at bygge elbiler i 2030.
– På grund af alt det, der sker rundt omkring os, vil vi investere mere i hybridbilen. Vi forventede, at salget ville falde i 2028, 2029 og 2030, sagde den daværende direktør Adrian Hallmark i et interview til Autocar.
LÆS OGSÅ: Kørte 123 km/t i 30-zone – får 1.800 kroner i bøde
Bilmærkets beslutning betyder, at hybridmotoren kommer med ind i det næste årti. Noget der indtil for ganske nylig ellers ikke var planen.
Og nu er det første skridt på den vej altså klar. Omvendt er det også nogle store sko, den mindre V8’er skal udfylde.
For når den bliver lagt i en bil, vil det samtidig betyde et farvel til mærkets varetegn – den 6,0-liters store W12-motor. Noget englænderne har haft på programmet siden 2003.
Øvrige detaljer om Bentleys nye motor er det småt med. Men slægtskabet med den øvrige VAG-gruppen betyder, at vi roligt kan regne med, at det er en videreudvikling af den 4-liters V8’er, der i forvejen ligger i biler som Lamborghini Urus, Porsche Cayenne og Audi RS Q8.
En motor Lamborghini i øvrigt forventes at bruge endnu engang, når de til august afslører V10-modellen Huracans efterfølger for omverdenen.
Tilbage hos Bentley er man i øvrigt i gang med test af syntetiske brændstoffer. Faktisk har englænderne allerede bevist, at den slags virker upåklageligt. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!