Antallet af fabriksnye biler, som endnu ikke har fundet deres første ejere, sætter rekord. Kort før nytår stod der 3 millioner biler og samlede støv i USA.
I USA står over 3 millioner nye biler og samler støv på enorme parkeringspladser. Det højeste antal usolgte biler i år.
Det indikerer en voksende forskel mellem bilproducenterne. Nogle bilmærker formår at balancere udbud og efterspørgsel, mens andre kæmper med overfyldte lagre.
Ifølge data fra Cox Automotive var der i starten af november 3,15 millioner usolgte, nye køretøjer på amerikanske parkeringspladser.
Selvom bilsalget i USA steg i november med over 67.000 biler sammenlignet med oktober, og den gennemsnitlige leveringstid faldt med 5,9 procent til 85 dage, er der stadig en række bilproducenter, der har problemer med at få solgt deres biler.
Mærker som Jaguar og Lincoln oplever særlige udfordringer. Jaguar, der planlægger en omstilling til elbilproduktion, har ikke lanceret nye modeller i flere år. Lincoln har haft problemer med lagerstyring, på trods af en stigning i salget på 28,4 procent i årets første elleve måneder.
Forhandlerne har et problem med de mange usolgte biler, da de skal betale for opbevaring af dem. Bilerne har en gennemsnitlig værdi på 50.000 dollars, hvilket betyder, at den samlede værdi af de usolgte biler er 173 milliarder svenske kroner.
“Disse biler skal vaskes og vedligeholdes, og de færreste ønsker at købe et køretøj, der har stået ude i solen i over et år, samlet støv og ser ældre ud, end da det først blev parkeret,” siger Sam Evans fra YouTube-kanalen “Den elektriske viking”.
Ram og Jeep har henholdsvis 128 og 129 dages lagerbeholdning. Ram havde dobbelt så stor lagerbeholdning som branchegennemsnittet i september. Stellantis, der ejer både Ram og Jeep, ser ud til at have svært ved at reducere sine lagre.
I den anden ende af skalaen finder vi Lexus og Toyota, der har en leveringstid på henholdsvis kun 31 og 36 dage.
De mange usolgte biler kan føre til paniksalg, hvor bilproducenterne sænker priserne for at komme af med bilerne. Noget der kan få konsekvenser for hele bilmarkedet.
Det er dog langt fra nyt, at bilforhandlerne ikke kan komme af med deres biler. Og at nogle har sværere ved det end andre. Mercedes-forhandlerne synes eksempelvis, det er meget svært at komme af med mærkets elbiler. Læs mere om det her.