Tungen skal holdes lige i munden. Men der er alvorligt mange penge at hente, hvis man som elbil-ejer lige tænker sig lidt om, viser ny kortlægning.
Ligesom med antallet af elbiler er der i dagens Danmark mange ladeløsninger at vælge imellem. Nogle vil endda sige for mange.
Faktisk er der så mange, at Konkurrencerådet sidste år foreslog at forbyde et ellers uhyre populært valg af ladeløsning blandt elbil-ejere. Læs mere om det her.
Og nu viser en ny kortlægning, som B.T. står bag, at forslaget om forbuddet måske ikke er helt så hovedløst, som det i første omgang kan lyde.
Danskere i elbiler risikerer nemlig en alvorlig økonomisk lussing på markedet for ladeløsninger. B.T.’s kortlægning viser, at der er over 10.000 kroner til forskel på den dyreste og billigste ladeløsning.
LÆS OGSÅ: Bilbranchen frygter at elbiler dør ud i Danmark
Og det allerede det første år med elbil. Desuden viser kortlægningen, at priserne varierer enormt, afhængigt af om elbil-ejerne ejer eller lejer deres ladeboks derhjemme.
Til avisen siger Daniel Andersen fra elbil.dk, at markedet kan være virkelig svært at gennemskue og sætte sig ind i som forbruger.
Dermed lægger han sig på linje med Konkurrencerådet, der sidste år netop slog på et svært gennemskueligt marked som årsag til ønsket om et forbud.
At det kan være svært at vælge ladeløsning, fritager dog ikke elbil-ejerne for almindelig sund fornuft. Det samme gælder selve elbilens pris.
For selvom elbilerne lige nu rasler ned i pris, og nogle bilmærker for alvor mærker konsekvensen af det, er det meningen, at der skal fuld afgift på elbiler herhjemme.
En stigning i afgiften skulle sådan set allerede have gjort biltypen dyrere. Men det er blevet udsat. Helt fri af afgiftsstigninger er bil-ejerne dog ikke. Hverken i år eller næste år. Læs mere om det her.