Annonce:

Dumme ting bilfabrikkerne gør ved nye biler

Her på Boosted-redaktionen er vi absolut for fremskridtet – også i bilindustrien. Men ligesom i alle andre industrier er der også nogle svipsere i mellem. Dem har vi samlet her.

Annonce:

De biler, der triller af samlebåndene i dag, har aldrig været bedre. Og i morgen er de sikkert endnu bedre. Men fremskridtet bringer ikke nødvendigvis kun positive toner med sig.

LÆS OGSÅ: Tysk tuner fjerner Volvos nye hastighedsbegrænser

Også i bilindustrien er der begået fejl, og nogle af dem er monteret i de biler, du kan købe hos forhandlerne i dag. Vi kan kun håbe, at efterspørgslen, der i bilindustrien som på alle andre markeder driver udviklingen, får bilfabrikkerne til at droppe idéerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Om end ikke alle så bare nogle af dem. Det ville være rart.

Den elektroniske håndbremse.
Der er kun ét at sige om den elektronisk håndbremse: upålidelig. Med den mekaniske håndbremse kan du i mindste være sikker på, at din bil står stille, selv hvis alt andet skulle stå af (det skulle da lige være, hvis kablet også knækker).

Det samme kan ikke siges om den elektroniske dims, flere og flere bilproducenter kalder en håndbremse.


Kort sagt, du er på spanden, hvis så vital en del bryder sammen. Alt sammen fordi elektronikken er stået af.

Vigtige funktioner gemt væk i infotainment-systemet.
Nogle ting skal bare være lige ved hånden. Så som knapperne til justeringen af temperaturen fra klimaanlægget. Sådan forholder det sig bare ikke i et stigende antal af moderne biler. Jaguar Land Rover er en af de bilproducenter, der er storslemme til at gennem den slags væk i infotainment-systemet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Så du skal trykke dig gennem 100 menuer (ja, overdrivelse fremmer forståelse) for at stille så noget så simpelt som temperaturen i kabinen. Behøver vi nævne det der med, at man gerne skal øjnene på vejen, når man kører bil…

Det er sgu en ommer, JLR!.. (og I andre)

Annoncer:
Responsiv Iframe

Kameraer som spejle
Okay! Hvad er der lige i vejen med godt gammeldaws glas? Vi spørger bare (for en ven.. og resten af verdens bilister). Der vil, uanset hvor gode kameraerne måtte være, altid være en smule forsinkelse på billedet, du ser i kameraet (undskyld; det fancy sidespejl, selvfølgelig). Og det har du altså ikke lyst til at opleve, når der kommer en RS6’er blæsende i ydresporet på Autobahn.

Kunstigt skabt motorlyd
Partikelfiltre – især på benzinbiler – kvæler motorlyden. Det har vi forstået. Men det er lidt som om, at det har bilfabrikkerne ikke. De insisterer på, at deres biler skal lyde af noget. For enhver pris – skide være med om det så er ægte lyd.

Besøg vores annoncør:

Et grelt eksempel er Mercedes’ nyeste våben – AMG GT Black Series. Den 4-liters biturbo-V8’er yder godt nok 720 hestekræfter, men det lyder af absolut intet. Altså udefra. I kabinen er det dog en helt anden historie. Hør bare her.

Moderne bilers størrelse – de er jo enorme!
Ja, ja – det sagde hun også i går. Men skal vi lige være seriøse et øjeblik, har du så kastet et blik på den seneste generation af eksempelvis en Ford Fiesta fornyelig? Den er jo gigantisk. I hvert fald i forhold til Mk.I’erens størrelse, da den kom frem i 1976.

En minibil er bare i det hele taget et forkert ord at bruge i dag. Skal vi lige have sammenligningsgrundlaget på plads, så er en Fiesta Mk.I 3,5 meter lang og 1,3 meter høj. Mk.VIII er over fire meter lang. Alligevel kaldes bilen stadig en supermini.

Indrømmet det er nok kun et problem i Europa, hvor vi har absurd små veje. Men alligevel.

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også