Mazdas øverste chef Katsuhiro Moro er så begejstret for den respons, konceptet ‘Iconic SP’ har modtaget, at mærket nu sammensætter ‘et udviklingshold’ med fokus på wankelmotoren.
Det er endnu for tidligt at sige med sikkerhed. Men Mazda har i hvert fald taget et kæmpe skridt i retningen af en ny wankelmotoriseret sportsvogn.
I forbindelse med 2024-udgaven af Tokyo Auto Salon, der fandt sted i sidste uge, løftede Mazdas administrerende direktør Katsuhiro Moro sløret for, at arbejdet snart begynder.
Fra 1. februar vil der sidde et hold kun dedikeret til wankelmotorens udvikling. Formentlig et sted i Mazdas hovedkvarter i den japanske by Fuchu.
Før den afsløring udtrykte Katsuhiro Moro sin taknemmelighed for den overvældende respons, Mazda mener, at Iconic SP har fået.
LÆS OGSÅ: Fire mænd tiltalt for vanvittigt groft svindel med 203 biler
– Jeg er meget glad for og dyrt rørt over og alt den support og opbakning, jeg har fået, når det kommer til sportsvogns-konceptet.
– Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke jer alle. Med jeres opbakning har vi nedsat en gruppe som skal udvikle wankelmotoren pr. 1. februar for at komme ‘tættere på drømmen’.
– Det er ikke så let. Men jeg håber, vi kan tage et skridt fremad ind i et nyt kapitel med mange udfordringer, lød det fra en rørt Katsuhiro Moro.
Faktisk brugte Mazda-chefen en god del af sin taletid på Tokyo Auto Salon på at sætte ord på netop Iconic SP og wankelmotoren.
Motor-konstruktionen bruger Mazda lige nu som rækkeviddeforlænger i elbilen MX-30, efter wankel ellers har været helt ude, efter den sidste RX-7 blev bygget i 2012.
– Man vil kunne køre hjem med et stort smil på læben uden angsten for at have strøm nok på batteriet, som man ellers godt kan frygte i en elektrisk sportsvogn, siger Moro om Iconic SP.