Annonce:

E-fuel er fremtiden, siger Ferraris direktør nu

I et nyt interview med Autocar løfter Ferraris administrerende direktør Benedetto Vigna sløret for, hvad mærket mener er fremtiden. Nemlig e-fuel i biler med forbrændingsmotor.

E-fuel – eller syntetisk brændstof – er fremtiden.

I hvert fald hvis man spørger Ferraris administrerende direktør Benedetto Vigna. I et interview med Autocar gjorde Vigna det klart, at der ikke rigtig er nogen vej uden om e-fuel.

– Vi tror ikke på, at tiden for biler med forbrændingsmotor er forbi, og den vil gå gennem udviklingen af ​​e-brændstoffer, siger Benedetto Vigna ifølge Autocar.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

I stedet peger direktøren på, at Ferrari vil lancere fremtidige modeller som uden problemer kan køre på det syntetiske benzin. Dermed lægger italienerne sig på linje med Koenigsegg i Sverige.

LÆS OGSÅ: 2 ud af 3 bilforhandlere nægter at tage elbiler i bytte

På fabrikken i Ängelholm er det ikke mange år siden, at man luftede idéen om en elbil med 2.000 hestekræfter. Men idéen er lagt på is igen. Netop på grund af mulighederne i syntetisk benzin som svenskerne mener at kunne se.

– Det er totalt vanvid, at de store bilproducenter ikke kigger mere på de løsninger. Der er ikke nok vedvarende brændstof til, at alle kan køre på det hele tiden.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

– Men kører du det meste af turen på el, skal der ikke meget e85 eller HVO100 til. En plug-in hybrid, der kører på HVO100, når den ikke kører på el, er det allerbedste for klimaet, siger mærkets grundlægger Christian von Koenigsegg til det svenske medie Carup.

Tilbage hos Ferrari i Maranello vil direktør Vigna heller ikke udelukke, at brintbiler kan spille en rolle i fremtidens modelprogram. Men det er noget, Ferrari først ser for sig efter 2030.

Det er da heller ikke første gang, at Ferrari-direktøren taler varmt om og for de syntetiske brændstoffer. Allerede sidste år pegede han på, at brændstoffet kunne hjælpe med at nedbringe bilindustriens samlede CO2-udledning.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Det behøver dog ikke være i Ferraris prisklasse, at syntetisk benzin – altså e-fuel – gør sig gældende. Verdens fjerdestørste bilproducent, Stellantis, har sagt, at man allerede har bygget 28 millioner biler som uden problemer kan køre på e-fuel. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Annonce:

Husk det nu!

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler