Du kender BMW E34 M5 som slut-80’ernes, sekscylindrede autobahnmissil.
Ved du så også, at der et sted på fabrikken i München står én E34 M5 Touring med dobbelt så mange cylindre? Nej, vel?
Men jo, den er god nok. Den er godt nok aldrig set på offentlig vej, men BMW brugte en E34 M5 Touring som prøveklud, da McLaren lagde bestilling ind på en V12-motor til deres F1.
Det er netop kommet frem i et afsnit af Collecting Cars. En podcast der har Top Gear-værten Chris Harris som vært. David Clark, der var chef for McLarens gadebilsafdeling fra 1994 til 1998 husker tydeligt BMW’en – og det som en ‘uhyrlighed’.
I prøvekulden af en M5 Touring ydede V12’eren da også 627 hestekræfter og massive 649 newtonmeter. Ikke at det er noget at skrive hjem om i dag, hvor M5 – selvom den må ‘nøjes’ med otte cylindre – yder 620 hestekræfter. Men i 80’erne og et godt stykke ind i 90’erne har det været rent vanvid.
Særligt når man tænker på, at den almindelige E34 M5 klarede at skræmme livet af datidens motorjournalister med blot 335 hestekræfter fra en 3.5-liters rækkesekser.
For McLaren blev F1 en legende på firehjul. Men faktisk skulle der have været en del flere biler, end de 106 eksemplarer det blev til. BMW skulle levere hele 350 tolvcylindrede motorer med fabrikskoden S70/2 til superbils-briterne. Det blev det altså langt fra til.
Men..Man, vi gad godt se BMW hive V12-M5’eren op ad prototype-kælderen.