De første biler er ‘bare’ et forsøg, der består af ‘færre end 100 biler’. Men de er vigtige for BMW.
BMW tror, at brintbilen spiller en rolle i bilindustriens fremtid. Af samme grund er mærket klar til at sende de første af iX5-brintbiler på gaden nu. Der skal godt nok “bygges færre end 100 biler” til hele verdensmarkedet. Men antallet af biler nu heller ikke det afgørende for tyskerne.
LÆS OGSÅ: Direktør afviser: Formel 1 skal ALDRIG køres med elbiler
Det er derimod den data, som de nye brintbiler skal fodre folkene tilbage i München med. Data der skal gøre det klart for BMW, hvordan brintbilen i en større skala kan lade sig gøre.
– Når alt kommer til alt, er det her (brint,red.) en af de mest effektive måder at transportere og opbevare energi på.
– Vi bør benytte den chance, vi nu får, til at sætte skub i udviklingen inden for transportsektoren. Brint er brikken der mangler, når det kommer til emissionsfri transport, siger BMW’s bestyrelsesformand Oliver Zipse om mærkets nye brintbiler.
I 1995 forbrændte BMW’s V12-motor brint
Teknisk set bygger iX5 på den seneste generation af SUV’en, X5. Men konceptet viste BMW allerede frem i 2019. Det er dog først nu, man er klar til at sende de første biler ud på vejene.
Tyskerne har dog ikke stået for det hele selv. iX5 kører nemlig rundt med brændselsceller fra Toyota, som længe har eksperimenteret med brint i personbiler. Japanerne har endda en brintbil på programmet. Også i Danmark. Mirai hedder den.
For BMW’s vedkommende er tanken om brint heller ikke fremmede. Man har flere gange gjort forsøget. Blandt med i en udgave af E38 7-Serien. Bilens V12-motor kunne både forbrænde brint og almindelig benzin. BMW’s forsøg med brintbiler går dog helt tilbage til 1978.