Efter år med kritik af nye modeller – bl.a. for rædselsfuld byggekvalitet – er det nu vendt for McLaren, der kan melde alt udsolgt indtil 2025.
Du kan godt bestille en ny McLaren 750S i dag. Men du kommer meget langt bag i køen. Ordrebogen er nemlig så fuld, at den praktisk talt er lukket.
Det fortæller Nicolas Brown, der er direktør for den nordamerikanske importør, i forbindelse med bilens lancering på de kanter.
750S’eren er ingen ny bil. Men den er en heftigt opdateret udgave af 720S, som McLaren sendte på gaden i tilbage i 2017.
Det skriver Carscoops.
LÆS OGSÅ: Gunther Steiner har fået nyt Formel 1-job efter Haas-fyring
Det var bare 6 år efter, at McLaren igen var begyndt at producere gadebiler. I en periode på hele 11 år – faktisk op til 2011 – havde McLaren ellers ikke kastet penge efter gadebiler.
Der var da også kun den én – eller rettere sagt, 106 eksemplarer – af den Gordon Murray-tegnede raket F1. Et monster med sædet i midten, baghjulstræk og en 6,1-liters centermonteret V12-motor fra BMW.
Da McLaren igen gik i gang med at bygge gadebiler, måtte mærket fra Woking lægge øre til heftig kritik. Blandt andet fik bygge- og samlekvaliteten, da McLaren 540C kom på gaden i 2015, alvorlig hug.
Men nu er noget tilsyneladende vendt for mærket, der blev grundlagt i 1985 som McLaren Cars, for ordrebøgerne bugner.
I hvert fald så meget at man nu er nødt til at træde på bremsen. Det samme er flere andre af de helt dyre mærker i øvrigt. Læs mere om det her.
Hvad er det så, kunderne betaler McLaren for? Jo, som navnet antyder, har vi med 750 hestekræfter og 800 Nm at gøre.
Det hele leveres af en 4-liters V8-motor uden hybridteknologi men med dobbelte turboer. Den syvtrins dobbeltkobling gør sit for, at bilen flyver fra 0 til 100 km/t på 2,7 sekunder, og at motoren ikke stopper med at trække før begrænseren ved 332 km/t.