Folket vil se den køre ræs. Derfor bygger Mercedes nu igen 190E Evo II men kun én
Med 1.8 millioner eksemplarer mellem 1982 og 1993 kan den almindelige Mercedes 190 roligt kaldes for en metervare. Det samme kan ikke siges om Evolution-modellerne.
Ingen af dem har nogensinde set så meget som skyggen af modellens ellers evigt gyldige forbandelse: taxa-meteret.
502 biler blev det til. Homoloergeret til gadebrug så Mercedes kunne deltage i DTM. Nu eksisterer nummer 503.
Og så alligevel ikke. For bilen, som er skabt af fabrikkens klassiker-afdeling, startede ud som en ganske almindelig 190. Herefter har man bygget en kopi op, der ligner 2.5-16 Evolution II, men har teknik baseret på reglement i Gruppe A-racing.
Racerbilens rækkefire har da også hele 367 hestekræfter i modsætning til gadeudgavens 232 styk.
Hvad gadenbilen mangler af hestekræfter, har den til gengæld så rigeligt af målt i værdi. Bilerne handles i dag for seksciferede dollar-beløb. Som denne fra 1990, der allerede i 2015 bar et prisskilt på svimlende 205.000 dollar.
Meningen er, at den nye bil skal deltage i track days som eksempelvis de kommende Mercedes-Benz Classic Trackdays på Zolder-banen i Belgien.