Selvom brænde i elbiler hører til sjældenhederne, kan de blive omspændt af flammer ligesom enhver anden bil, siger det svenske samfundsberedskabs leder.
Det er ikke noget, man som bil-ejer skal frygte. Men det er også dumt at udelukke risikoen totalt. Risikoen for at en elbil brænder op, er der.
Det fortæller Ulf Bergholm, leder i MSB, det svenske organ for samfundsberedskab, i et interview til mediet Carup.
– Ligesom alle andre biler kan elbiler brænde overalt; i bremser, hjullejer, kraftledninger og motorer, siger Ulf Bergholm.
Grundene til at elbilerne uventet eller ej bryder i brand er dog vidt forskellige. Det seneste stykke tid er det dog sket i forbindelse med flere ulykker.
Bl.a. smeltede passagerne i en elbil fra det tjekkiske mærke Skoda, da bilen ramte et træ i Tyskland. Brandfolkene på stedet kun intet gøre. Og det efterfølgende slukningarbejde kostede 14.000 liter vand.
LÆS OGSÅ: Kriseramt bilkoncern sælger batterfabrik som ikke findes
Men bilbrande er meget individuelle, påpeger Ulf Bergholm. Det kan nemlig også gå ufatteligt hurtigt, når først flammerne har fat i diesel- eller benzinbiler.
– Det hurtigste, jeg har set, er ét sekund, før en dieselbil overtændte, lyder det fra beredskabslederen.
Brande i elbiler er dog et problem der skal tages seriøst. Bl.a. fordi resultatet af dem ofte er meget dyre regninger som ingen foreløbig har lyst til at betale. Læs mere om det her.
Flere lande er da også begyndt at tage forholdsregler overfor elbilerne. I Grækenland er det eksempelvis forbudt at køre ombord på enhver færge med mere end 40 procents strøm på batteripakken. Og i Sydkorea er det efter en voldsom brand i en parkeringskælder blevet foreslået helt at forbyde elbilerne i den slags bygninger.
Herhjemme kunne en familie fra Hirtshals ikke gøre andet end at se til, da deres ellers nye Audi Q4 e-tron brænde deres hjem ned. Bilen måtte efterfølgende slukkes i en container.