Eksperter forudser hård fremtid for kinesiske bilmærker som Nio, Xpeng og Li Auto. Fusioner er den eneste vej frem i konkurrencen mod giganter som BYD, lyder det
Fremtiden ser usikker ud for mange kinesiske bilmærker. Analytikere forudser en markant konsolidering på Kinas bilmarked.
Kun få stærke spillere forventes at overleve. Mærker som Nio, Xpeng og Li Auto nævnes som nogle af de mærker, der kan få det svært. Især i konkurrencen mod giganten BYD.
Nogle eksperter mener, at fusioner er nødvendige for de mindre producenters overlevelse.
En ekspert, Yiran, går så langt som at forudsige, at kun ti bilmærker vil bestå i fremtiden. Det skaber stor usikkerhed for de mange nuværende mærker på det kinesiske marked.
Det skriver Newsqq.
Presset på de mindre producenter er allerede tydeligt. Nio oplevede for nylig store økonomiske vanskeligheder.
Virksomheden måtte rejse omkring 3,38 milliarder danske kroner i ny kapital. Det skete efter et tab på cirka 5,85 milliarder danske kroner i sidste kvartal af 2023.
Den situation illustrerer de udfordringer, som mindre kinesiske bilproducenter står overfor. Det er svært at sige præcis, hvad Nio kunne have gjort anderledes for at undgå den negative udvikling.
Tre professorer deltog for nylig i en paneldebat i Kina. Her diskuterede de, hvordan de mindre bilmærker kunne have ageret anderledes. De pegede på behovet for strategiske ændringer.
Kampen for overlevelse og BYD’s dominans
Li Yanwei fra China Automobile Dealers Association deltog i debatten. Han mener, at markedet simpelthen er for overfyldt. Der er for mange bilmærker i dag.
– Jeg tror ikke, der er så mange virksomheder, der vil kunne overleve, sagde Li Yanwei.
Han pegede især på den store konkurrent BYD, som han kaldte “elefanten i rummet”.
BYD’s stærke position gør det svært for mindre spillere.
– Derfor tror jeg ikke, at andre små virksomheder vil have meget værdi i deres eksistens på markedet, tilføjede Yanwei.
En anden deltager var Zhu Xican, professor ved Tongji University. Han har en klar holdning til, hvad der skal til for at overleve på lang sigt.
Ifølge ham skal en kinesisk bilproducent levere mindst 2 millioner biler årligt.
Professor Zhu Xican foreslår en konkret løsning for Xpeng, Nio og Li Auto. Han mener, de bør slå sig sammen for at have en chance for at overleve.
Fusioner og fremtidens kinesiske bilmarked
– De (bilmærkerne, red.) skal finde sammen, omstrukturere og samarbejde så hurtigt som muligt, uddyber Zhu Xican.
Han mener, det er den eneste vej frem for de mindre mærker.
Professoren kritiserer også Xpeng og Nios nuværende strategier. Han mener, de fokuserer på forkerte ting og laver store fejl. Et samarbejde kunne have ændret deres skæbne, ifølge professoren.
Samlet set tegner eksperterne et billede af et kinesisk bilmarked under stor forandring. Konkurrencen er intens, og kun de stærkeste eller mest tilpasningsdygtige forventes at klare sig.
Fusioner og opkøb vil sandsynligvis præge branchen i de kommende år. Fremtiden for mange af de nuværende kinesiske bilmærker forbliver usikker. De mindre spillere skal finde nye veje for at sikre deres eksistens.
På Boosted.dk kan du læse mere om udviklingen inden for elbiler og de forskellige bilmærker. Fusioner kan da også allerede været på vej hos et af de bilmærker, som i den nærmeste fremtid kommer til Danmark. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk