Moderne elbiler overvåger formentlig deres ejere og passagere meget mere end først antaget. Det viser en eksplosion i en Tesla Cybertruck.
Overvågning i elbiler er et stigende problem, som eksplosionen i en Tesla Cybertruck i Las Vegas har belyst.
Politiet kunne ved hjælp af data fra Tesla spore bilens bevægelser og få yderligere oplysninger om føreren.
– Jeg vil gerne takke Elon Musk personligt, udtalte sherif Kevin McMahill fra Las Vegas Metropolitan Police Department på et pressemøde efter eksplosionen.
– Han gav os en hel del ekstra information. Informationen omfattede bilens rute fra Colorado Springs til Las Vegas og andre detaljer.
Politiets oplysninger på pressemødet bør dog vække mere bekymring end begejstring. Især fordi det drejer sig om overvågning af bilisterne.
David Choffnes fra Cybersecurity and Privacy Institute ved Northeastern University påpeger, at den sprængte Tesla blot er ét eksempel på den omfattende overvågning, borgere udsættes for i dag.
– Det afslører den omfattende overvågning, der foregår… Når der sker noget slemt, er det nyttigt, men det er et tveægget sværd. Virksomheder, der indsamler disse data, kan misbruge dem,” udtalte han til Newser.
Flere bilproducenter indsamler store mængder data om deres kunder. General Motors stoppede med at dele data med LexisNexis og Verisk efter rapporter afslørede, hvor detaljerede disse data var, og hvordan de i nogle tilfælde førte til højere forsikringspræmier.
En rapport fra maj 2024 viste, at kun fem ud af 14 bilproducenter krævede en dommerkendelse for at udlevere positionsdata til myndighederne.
I december 2024 afslørede tyske Der Spiegel, at en sikkerhedsfejl hos Volkswagen gjorde det muligt for uvedkommende at tilgå GPS-data, køretøjsstatus og andre oplysninger fra 800.000 bilejere online.
Kia er et eksempel på en bilproducent, der indsamler en bred vifte af personlige data. Herunder CPR-nummer, kørekortnummer, præcis geolocation, race, etnisk oprindelse, religiøs overbevisning, fagforeningsmedlemskab, genetiske data, biometriske oplysninger og oplysninger om helbred og seksuel orientering.
Kia indsamler også oplysninger om “nuværende eller tidligere job som ejerne har haft”.
Overvågningen i elbiler og andre moderne køretøjer rejser spørgsmål om privatlivets fred og datasikkerhed. Det er vigtigt at være opmærksom på, hvilke data der indsamles, og hvordan de bruges.
Også herhjemme overvåger politiet i stor stil bilisterne. Ordensmagten er dog ikke meget for at fortælle om det. Alligevel er det lykkes, at kortlægge alle de kameraer der overvåger trafikken i Danmark. Læs mere om det her.
Boosted har også tidligere fortalt, om hvordan en svensk forsker i cybersikkerhed advarer andre mod at fortælle noget som helst i en nyere Volvo.
Mærket, der er kinesisk ejet, er nemlig underlagt en såkaldt sikkerhedslov fra det kommunistiske diktatur. Loven betyder, at Volvo skal udlevere oplysninger fra bilerne, hvis styret i Bejing kræver det.