Annonce:

El-færge har batteriproblmer – så nu skifter man til diesel

Hurtigfærge Medstraum, der egentlig sejler på strøm, er taget ud af drift, fordi der er alvorlige problemer med batterierne. For at holde ruten i gang skifter rederiet til diesel.

En norsk hurtigfærge, der skulle sejle på strøm, har haft så mange problemer, at rederiet nu skifter til en diesel-løsning.

El-færgen “Medstraum”, der er en af verdens første af sin slags, har vist sig ikke at kunne leve op til de forventninger, der var stillet til den.

Færgen, der sejler for rederiet Fjord1, har haft og har stadig store udfordringer med batterikapaciteten.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det har ført til, at rederiet ikke kan opretholde den planlagte sejlads. Fjord1 har derfor valgt midlertidigt at skifte til dieseldrift. Håbet er, at det gør ruten mere stabil.

Problemerne opstod, da færgen begyndte at sejle mere end først beregnet. Den øgede driftstid belastede batteripakken, der kvitterede med et uforudset fald i kapacitet.

Ifølge Teknisk Ukeblad var kapaciteten faldet til 84 procent, da el-færgen blev taget ud af drift. Faldet betød, at færgen skulle oplades langt oftere end planlagt. Og at det i sidste ende blev for upraktisk at fortsætte med el-driften.

Teknologidirektøren i Fjord1 forklarer, at batterisystemet er designet til en bestemt belastning og en fast cyklus af op- og afladninger. Så da færgen pludselig skulle sejle mere, end det oprindeligt var planen, gav batterierne ‘op’.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Derfor har rederiet besluttet midlertidigt at bruge en dieseldrevet færge som erstatning, indtil der findes en mere permanent løsning.

Flere eksperter påpeger, at batterier til elektriske fartøjer er konstrueret til en meget præcis driftsform. Når presset øges markant, slides batterierne hurtigere ned. Det går ikke bare ud over levetiden, men også ydeevnen.

Lars Ole Valøen, som er teknologidirektør i Corvus Energy, der har leveret batterierne til “Medstraum”, forklarer, at det er afgørende at respektere de grænser, som batteripakkerne er bygget til.


– Når man presser batterierne ud over deres oprindelige specifikationer, risikerer man at forringe deres levetid betydeligt, siger han.

Rederiet arbejder dog på en langsigtet løsning, hvor man enten opgraderer batterikapaciteten eller ændrer driftsmønsteret, så færgeoverfarten igen bliver elektrisk.

“Medstraum” blev oprindeligt lanceret som en af verdens første elektriske hurtigfærger. Målet var at få viden om, hvordan elektrisk færgesejlads egner sig til kortere distancer.

Udfordringerne med batterikapaciteten viser dog, at den teknologiske udvikling stadig har visse begrænsninger. Især når driftsbetingelserne ændrer sig undervejs.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også