Elbilen bZ4x er så stor en brøler for Toyota, at japanerne vil skrotte navnet. Og nu siger den norske importør, at man har lært af krisen.
Herhjemme er kritikken haglet ned over Toyotas første, masseproducerede forsøg på en elbil med ledning. Men det er ikke kun i Danmark, at det er gået skidt.
Nordmændene bryder sig heller ikke om bilen. Nordpå vil den administerende direktør Piotr Pawlak gerne erkende, at der blev begået fejl.
Det fortæller han til mediet Motor.
– Vi har lært af bZ4X-krisen. De nye biler skal være velegnede til norsk brug, når det kommer til opladning, og de skal kunne fås med firehjulstræk, siger han.
Ligesom herhjemme savede nordmændene den japanske elbil midt over for at have en rækkevidde, fungere dårligt i vintervejer og generelt være et dårligt bud på en elbil.
Alligevel tror den administerende direktør i Norge på, at Toyota sælger flest elbiler af alle i landet. Ikke i 2025. Men fra 2026 mener han, at det stikker af.
– Vi bliver det bedst sælgende brand i 2026 i Norge. Vi når det ikke i 2025, de nye bilmodeller kommer for sent på året. Husk at vi nu har haft en god markedsandel med én elbilmodel, med de nye er “sky is the limit”.
På den anden side har ledelsen i Japan meddelt, at man skære kraftigt ned på produktionen af elbiler. Læs mere om det her.
Herhjemme var Toyota i 2024 det tredjebedst sælgende bilmærke. Men elbilen bZ4x var alligevel en parates i regnskabet. 1.798 biler blev det til. Til sammenligning solgte den danske importør næsten lige så mange Corolla-modeller og endnu flere af Yaris og Aygo X.
I alt solgte Toyota lige knap 14.000 af de i alt 173.000 nye personbiler der kom ud på de danske veje i løbet af 2024. Kun Volkswagen og Tesla gjorde det bedre.
Sidstnævnte fik 16.000 nye biler ud til danske bilister sidste år. Det er mange. Og så ikke alligevel for i 2023 solgte Tesla hele 22.325 biler her.