Annonce:

Elbil er et flop – særlig teknik skal redde Volvo

Hjemme i Kina er den lille Volvo EX30 et gigantisk flop for mærket. Nu forsøger man sig under kodenavnet V446 med en ny SUV og særlig teknik.

Annonce:

Volvos elbil EX30 har ikke klaret sig godt hjemme i Kina. Så nu forsøger bilmærket at vende udviklingen med en ny model, der er udviklet specifikt til det kinesiske marked.

Den nye SUV, der intern er kendt som V446, er designet og konstrueret i Kina i samarbejde mellem Volvos lokale udviklingsteam og moderkoncernen Geely samt teknologivirksomhederne EcarX og Meizu. Produktionen vil foregå på Volvos fabrik i Taizhou.

V446 adskiller sig fra andre Volvo-modeller ved at have unik software og hardware. Selvom de præcise detaljer om drivlinjen endnu ikke er offentliggjort, tyder meget på, at bilen vil være udstyret med en en lille benzinmotor.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Altså forstået på den måde, at benzinmotoren fungerer som en rækkevidde-forlænger der hjælper den egentlige batteripakke på vej.

Volvo foretrækker at anvende betegnelsen “plug-in hybrid”. Men i Kina kalder man generelt den slags biler for EREV’er (Extended Range Electric Vehicle).

LÆS OGSÅ: Helt ny Tesla mistede lakken efter første vask


Benzinmotoren i en EREV driver ikke hjulene direkte, men oplader i stedet batteriet, hvilket muliggør en mindre og men effektiv forbrændingsmotor.

Softwaren i V446 er baseret på Meizus Flyme Auto-system, som allerede anvendes i flere Geely-modeller. Systemet vil dog blive tilpasset for at sikre en brugerfalde, der stemmer overens med Volvos modelprogram.

Volvos strategi med at introducere en model med rækkeviddeforlænger i Kina afspejler en erkendelse af, at overgangen til elbiler tager længere tid i dette marked.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Erik Severinson fra Volvo har udtalt, at disse hybrider vil spille en vigtig rolle i at lette overgangen til elbiler, både globalt og i Kina.

Med V446 håber Volvo at kunne appellere til kinesiske forbrugere, der ønsker en bil med længere rækkevidde end en ren elbil. Volvo er ikke det eneste bilmærke der er nået til den erkendelse, at elbilerne ikke kan klare sig alene på nuværende tidspunkt.

Faktisk har det ene bilmærke efter det andet nærmest stået i kø for at meddele, at man alligevel ikke kun vil sælge elbiler i 2030 eller i årene op til. Senest har Ford meddelt, at man fyrer 4.000 folk i Europa, fordi man ikke kan sælge elbiler nok på vores bredegrader. Læs mere om det her.

Responsiv Iframe
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også