Lige nu er der 80.000 hybridbiler i Danmark. Og det var ikke meningen med regeringens omlægning af registreringsafgiften. Derfor vil elbilforeningen FDEL omgående have bremset afgiftsrabatten på biltypen.
Der kører 80.000 hybridbiler rundt i Danmark. Det er 5.000 flere, end regeringen med den seneste omlægning af registreringsafgiften vurderede, at der ville være i 2030.
Og det er ifølge nogen både for mange biler og for dårligt.
I går krævede regeringens støttepartier, at aftalen bliver genforhandlet. Og nu melder foreningen – Forenede Danske Elbilister (FDEL) – sig så i koret af utilfredse stemmer. I en pressemeddelse siger foreningen, at man vil have fjernet den afgiftsrabat, biltypen får.
Og det skal ske nu. Som i omgående.
Ifølge FDEL peger undersøgelser nemlig på, at hybridbiler udleder to til fire gange så meget Co2, som det er beskrevet i den politiske aftale fra december 2020.
Kun muligt for 20 procent af københavnerne
– Vi finder det bekymrende, at plug-in hybridbiler udgør en meget stor del af salget af opladelige biler. Afgifterne bør derfor hurtigst muligt ændres, så det bliver billigere at købe en egentlig elbil, og så plug-in hybridbiler ikke er markant billigere end andre biler med forbrændingsmotor, siger FDEL’s formand, Christian Nolsøe Nielsen, i pressemeddelsen.
FDEL mener, at hybridbilen kun er et såkaldt grønt transportmiddel, hvis den oplades efter køretur. Noget, siger foreningen, der kun er muligt, hvis bilen har sin egen parkeringsplads.
Det har 75 procent af danskerne generelt. Men på Frederiksberg og i København er det kun 20 procent, fremgår det af pressemeddelsen.