Annonce:

Elbil har tabt 90 procent rækkevidde på et år

På lidt mere end et år har en Neta Aya, der er en kinesiske elbil, tabt 90 procent af sin rækkevidde. Bilen kostede 74.000 kroner fra ny.

En kinesisk kvinde, der i 2023 købte en elbil, må nu leve med, at den aldrig kommer over 40 kilometer i rækkevidde på et fuldt opladet batteri.

Det skriver Carnewschina.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Bilen, en Neta Aya, blev købt i maj 2023. Men nu – lidt mere end halvandet år senere – har bilen mistet stort set hele sin værdi. I hvert fald hvis man gør den slags op i rækkevidde.

Ifølge Carnewschina kostede en Aya 10.400 dollar svarende til 74.000 danske kroner fra ny. På det tidspunkt kunne den ifølge kinesiske opgørelser køre 400 kilometer på en opladning.

I dag kører den ifølge ejeren ikke mere end 60 kilometer på en god dag, og 40 kilometer når det er værst, før batteriet er tomt. Det er især slemt med rækkevidden, når det er koldt i vejret.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Hjælpen er dog svær at få nogen steder fra. For ikke bare er forhandleren, bilen er købt hos, lukket ned. Neta kan oplyse, at batteriet er ramt af en fejl og skal skiftes helt.

Der er bare ikke nogle nye batterier på lager, og den næste forhandler i rækken har ingen mulighed for at skifte batteripakken.

Problemerne med bilen betyder, at ejeren ikke kan komme på arbejde. Bilen kan køre 40 kilometer på en opladning, men det er ikke nok. For ejeren har 42 kilometer på arbejde. Førhen har batteripakken desuden kunne holde strøm til 3-4-dages kørsel. Men det er længe siden.

Hos forhandleren er der heller ikke nogen tidshorisont at læne sig opad. Herfra lyder svaret, at et batteriet tidligst kan lægges i bilen efter nytår. Det vides ikke, om forhandleren mener det kinesiske nytår (29. januar, red.).

Artiklen fortsætter efter videoannoncen:

Heller ikke hos Netas ansvarlige for kundeservice i Kina kommer der noget mere præcist svar på, hvornår en ny batteripakke kan være klar.

Neta er da angiveligt også et mærke i store problemer. Firmaet er ejet af den større koncernen Hozon Auto. Men pengekassen er tilsyneladende smækket i, hvilket betyder, at Neta kører tæt på en konkurs. Ligesom det er tilfældet med flere andre bilmærker og underleverandører på det seneste.

I denne uge er en tysk underleverandør, der havde gearkassen-giganten ZF Friedrichshafen, eksempelvis gået konkurs. Noget der koster 1.600 job på én gang. Læs mere om det her.

Artiklen fortsætter efter annoncen:
Besøg vores annoncører:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Læs også

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også