Om Danmark er med i planerne om en europæisk lancering, vides endnu ikke. Men Xiaomi vil til Europa med SU7.
Allerede tilbage i april hævdede kinesiske Xiaomi, at man havde 70.000 forudbestillinger på virksomhedens første bil nogensinde, SU7. Og nu tyder noget på, at en europæisk lancering er tæt på.
I hvert fald tættere end nogensinde før. I forbindelse med OL, som i år blev afholdt i Paris, var bilen udstillet.
Og over for Bloomberg bekræfter virksomhedens finansdirektør Alain Lam, at mærket går efter en ‘global lancering – herunder at komme til Europa’.
– Vi har en global ekspansion i tankerne, selvom vi lige nu forsøger at mætte efterspørgslen, der er i Kina.
LÆS OGSÅ: Danske kommuner tjener nu over 1 milliard kr. på parkering
Men alt er ikke så fedt for Xiaomi, som det måske ser ud. SU7 har allerede fået enorm kritik for sin samlekvalitet. Ligesom den i flere tilfælde er helt gal med softwaren.
Desuden klarer de biler, der allerede er sendt ud på vejene, sig bogstaveligt talt rædsomt i trafikken. Der er dukket flere videoer op, hvor eksemplarer af SU7 kører galt.
Flere ejere fortæller, at deres biler er brudt sammen. Blandt andet på grund af bremsefejl. Faktisk er andelen af rapporterede ulykker kun steget på det seneste.
Der er ifølge Car News China også eksempler på en bil, der skal være brudt sammen dagen efter levering. Bilen havde kun nået at køre 40 kilometer.
Flere analytikere peger på, at Xiaomi, i hvert fald på det kinesiske marked, er villig til at sætte enorme summer til på SU7. Efter sigende taber Xiaomi 10.000 dollars, eller hvad der svarer til 66.000 danske kroner, på hver eneste bil, der forlader samlebåndet.
Alligevel forlader en bil fabrikken hvert 76. sekund. Det kunne Boosted allerede fortælle om tilbage i maj måned. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!