Stellantis-koncernen har så svært ved at sælge det elektriske alternativ, at V8-motoren er på vej ned i Dodge Charger igen.
Dodge har så få ordrer i bøgerne, når det kommer til den elektriske Charger Daytona, at den V8-motoriserede variant er på vej tilbage.
Det skriver MoparInsiders.
Ifølge mediet er Dodge så langt fremme med planerne, at vi allerede fra modelåret 2026 igen kan se en fabriksny Dodge Charger med V8-motor.
Da Stellantis-koncernens øverste direktør, Carlos Tavares, i december sidste år blev fyret, kom det frem, at ingen andre end ham ønskede at tage livet af den store Hemi-V8-motor. Læs mere om det her.
Og nu er den amerikanske del af verdens fjerdestørste bilkoncern altså ved at rode bod på den tidligere topchefs beslutning.
Kunderne bliver væk fra den elektriske Dodge Charger
Bl.a. fordi den elektriske Charger Daytona er fyldt med fejl. Som Boosted tilbage i januar kunne fortælle, går bilerne ganske enkelt i stykker ude hos forhandlerne.
Ifølge forhandlerne kan situationen udvikle sig til en katastrofe. Nogle af bilerne kan have behov for batteriudskiftning. Men disse oplysninger er ikke blevet bekræftet af Dodge i USA.
Også under en pressekørsel på en racerbane oplevede en Dodge Charger Daytona tekniske problemer. Bilerne, der blev stillet til rådighed, havde så mange fejl, at bilmærket måtte afbryde testkørslen.
Den øverste chef hos Dodge, Matt McAlear, sagde dog også tilbage i februar, at det ikke bare lige er noget, man gør, hvis der skal lægges en større motor i bilen.
Bilmærket insisterer nemlig på, at der teknisk set ikke er plads til en V8-motor i det nye Dodge-chassis, som dog kommer med en rækkesekser fra fabrikken.
– Du kan ikke uden videre ligge noget (en V8-motor, red.) deri som ikke var der før. Heller ikke selv hvis vi sagde, at vi ville gøre det i dag.
– Og så spiller det ingen rolle, om den motor har 4 eller 10 cylindre. Der er en to – to et halvt års – udviklingscyklus på den slags, siger Matt McAlear.
Østrigsk tuner har omvendt bevist, at der faktisk er plads til en V8-motor i den nuværende, 4-cylindrede Mercedes C63 AMG, selvom Mercedes nægter, at de har planer om den slags.
Læs flere artikler efter annoncerne: