Annonce:

Elbil slår rekord – lades med to kabler på én gang

En lækage fra Kina afslører, at den nye BYD Han L lades med to ladekabler på én gang. Det reducerer ladetiden fra 10 til 80 procent markant.

En ny elbil fra den kinesiske producent BYD er blevet lækket, og den ser ud til at have en imponerende ladehastighed. Elbilen, der hedder Han L, kan lades op med to ladekabler på én gang takket være en ny teknologi.

BYD Han L er bygget på en 945V arkitektur, som muliggør den hurtige opladning. Ifølge lækagen kan elbilen lades fra 16 til 80 procent på blot 10 minutter. En fuld opladning fra 80 til 100 procent tager yderligere 14 minutter.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Elbilen får have to elmotorer, der leverer en samlet effekt på 1.085 hestekræfter. Accelerationen fra 0 til 100 km/t tager 2,7 sekunder.

Det skriver CarNewsChina.

Han L er udstyret med BYDs nye Blade-batteri, der har en højere energitæthed end tidligere modeller. Udover elbil-varianten forventes Han L også at blive lanceret som plug-in hybrid.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Modellen forventes at blive præsenteret i marts efter det kinesiske nytår. Om bilen når uden for Kinas grænser – og dermed potientielt set til Danmark – vides endnu ikke.

Men det er ikke første gang, at de kinesiske bilmærker forsøger at skille sig ud med teknologi som de vestlige konkurrenter ikke har. Eksempelvis kan den BYD-udviklede YangWang U9 hoppe på stedet.

Ja, den er god nok. Men det har allerede givet i hvert fald én ejer problemer med politiet. Læs mere om det her.

På den anden side er bilerne fra Kina heller ikke imune over for alt. Især ikke konkurrencen. Alene i Kina er konkurrencen mellem mærkerne så hård, at det fra flere sider forventes, at kun de få største af dem står tilbage om bare få år.

Artiklen fortsætter efter videoannoncen:

Omvendt tro et mærke som Nio, der floppede fælt i Danmark og sidste år fyrede sin danske direktør, at man er blandt de fem største bilmærker i verden inden for en lige så kort tidsramme.

På vores egne bredegrader kæmper bilmærkerne med at holde liv i forretningen. Bl.a. vil Volkswagen forsøge at komme en gigantisk gæld til livs ved at lukke flere fabrikker i Tyskland. Noget der ellers aldrig er sket før.

Nyheden om fabriklukningerne fik det tidligere på måneden til at forlyde, at flere kinesiske mærker er interesseret i at købe Volkswagen ud af fabrikken. På den måde kan kineserne nemlig om- og undgå den straftold, EU sidste år lagde på alle elbiler bygget i Kina.

Annonce:
Besøg vores annoncører:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Læs også

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også