Toppen hos Mercedes-Benz tror ikke på, at elbiler foreløbig bliver billigere end biler med forbrændingsmotor. Teknologien er der simpelthen ikke, lyder det i et interview.
Hvis du går rundt og tror, at elbilernes indtog også betyder billigere biler, kan du godt tro om igen. I hvert fald man spørger Mercedes-Benz. Faktisk kan det omvendte meget vel være tilfældet lige om lidt.
Denne pris er umulig
Det forklarer mærkets øverste tekniske chef Markus Schaefer i et nyligt interview med mediet Road&Track. Og årsagen ligger da også lige for. Ifølge Schaefer kan den teknologi, som elbiler produceres efter i øjeblikket, ikke presses under en pris på 50 dollars pr. kilowatt-time. Altså den enheden som elbilers energiforbrug måles i.
LÆS OGSÅ: Jagter ikke kun bilister – Over 400 cyklister snuppet samme sted
De 50 dollars er afgørende for, at elbilen for alvor bliver billigere at producere end biler med forbrændingsmotor. Men det kan, uanset hvordan Mercedes vender og drejer det, altså ikke lade sig gøre.
En deadline hjælper ikke
De batterier, som har større kapacitet, er enten stadig under udvikling eller kun funktionelle under standardiserede forsøg, siger tyskernes tekniske chef. Meldingen om prisen på elbilsbatterier kommer vel at mærke fra en bilproducent, som allerede har sagt, at man kun vil producere elbiler i 2030.
Umiddelbart giver udmeldingen om prisen fra Markus Schaefer ikke hans arbejdsgiver anledning til at lave om på den beslutning.
Efterspørgslen vil eksplodere
Det hjælper ifølge Mercedes dog heller ikke, at lovgivere prøve at mase en deadline ned i halsen på bilproducenterne. Det går udviklingen ikke hurtigere af, lyder svaret fra Markus Schaefer.
Om elbilbatterier bliver billigere, afhænger i stedet af mange andre faktorer. Så som om der overhovedet er råstoffer nok, og om disse kan skaffes hurtigt nok.
Efterspørgslen efter lithium, der et afgørende råstof i produktionen af batterier, ventes at stige eksplosivt over de kommende år. Det vil ske i takt med, at elbilen vil blive mere udbredt. Mercedes mener, at efterspørgslen i sidste ende kan overstige det, som industrien kan skaffe. Det vil betyde prisstigninger og generel varemangel.