William Li er direktør for et mærke, der nægter at have forladt Danmark. Og så mener han, at visse elbiler allerede er forældede.
Kinesiske William Li burde stå i spidsen for et af de bilmærker i verden med mest fart på. Men nu tyder noget på, at panikken også spreder sig i Kinas bilindustri.
I hvert fald går Li, der er direktør for Nio, nu og siger, at udviklingen i elbilbranchen går så hurtigt, at bilerne bliver forældede på få måneder.
– Hvis de gamle systemer ikke kan opdateres, vil det skade gamle brugere meget, siger William Li.
Der kan da også være noget om snakken. Volvos store mærke Zeekr har for nylig fået voldsom kritik for at lancere et facelift af en model bare seks måneder efter den oprindelige lancering.
LÆS OGSÅ: Klistermærke skal forhindre brand i Audis elbiler
Den første udgave af bilen er ikke engang til salg i Danmark endnu. Omme på den anden side af Jorden truer flere kinesiske bilkøbere da også med at sagsøge Zeekr.
Og nu advarer William Li mod en tendens, han mener kan og vil ramme endnu flere bilmærker end dem i Geely-koncernen (Volvo, Polestar, Zeekr osv., red.). Faktisk mener han, at hele bilindustrien på den måde risikerer at miste kundernes tillid.
– I smart-bilernes æra er den hurtige ændring af et køretøj et stort problem, som industrien står over for. Bilmærkerne skal nøje overveje gamle kunders interesser, når de lancerer nye produkter, siger grundlæggeren af og direktøren hos Nio til mediet Yicai.
William Li mener i stedet, at flere bilmærker bør satse mere på en strategi, som Tesla har fulgt i årevis allerede. Nemlig udviklingen af software, som også kommer ejere af ældre biler til gode.
– Bilproducenterne er nødt til at kommunikere med kunderne, når de ruller opdateringer ud, for ikke at udelukke gamle kunder og for at stabilisere restværdien af brugte biler.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!