Det skal være dyrere og mere besværligt at køre bil. Og så skal det frem for alt gå langsommere, siger trafikforsker.
Hvis der skal nås nogle klimamål, er det ikke nok at forlade sig på, at elbilerne skubber diesel- og benzinbilerne af vejene.
Der skal flere forbud til. Det mener trafikforsker Till Koglin fra Lunds Universitet i Sverige.
I et interview med svenske STV nævner han nogle af de tiltag, han mener er bydende nødvendige. Blandt andet skal der etableres langt flere miljøzoner, og så skal langt flere bilister betale en såkaldt trængselsafgift.
Der skal ikke bygges flere indkøbscentre og i samme omgang skal antallet af parkeringspladser skæres kraftigt ned.
LÆS OGSÅ: Nu får politiet flere våben at jagte bilister med
Desuden vil trafikforskeren forbyde alle hastigheder over 20 km/t. Bl.a. fordi det vil være en billigere tvangsløsning.
– Så skal vi ikke bygge særskilt infrastruktur til cyklisterne, og vi kan blande forskellige typer trafik.
Till Koglin peger i den forbindelse på, at flere europæiske byer allerede er godt i gang med at smide bilerne ud af byerne.
Bl.a. i den belgiske by Gent, hvor biler nu næsten er totalt forbudt. Paradoksalt nok har svensk-kinesiske Volvo en bilfabrik i byen.
I den tyske by Frankfurt vil man dog heller ikke frede cyklisterne. Her er det i lighed med bilisterne blevet ulovligt at køre over 20 km/t på to hjul. Læs mere her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!