Ifølge FDM’s medlemmer går elbilerne lige så meget i stykker som deres modstykker drevet af diesel eller benzin. For mekanikerne burde der altså være nok at lave.
For nylig viste en undersøgelse, at halvdelen af alle mekanikere har overvejet at sige op. Sidste år pegede Autobranchen Danmark dog på, at der samtidig mangler mekanikere.
Og nu siger FDM’s medlemmer, at elbiler gå lige så meget i stykker som traditionelle biler med benzin- eller dieselmotor. Det er bare andre, men meget dyrere, dele der skal skiftes. Blandt andet invertere, ladere og nogle gange batterier.
Det skriver Motor-magasinet.
Der burde altså være nok arbejde til både den nuværende og kommende generation af mekanikere. Og de som kommer derefter.
LÆS OGSÅ: Kriseramt bilfirma skal spare 44 milliarder kroner – ingen og intet er fredet
For elbilerne går i stykker, mener FDM. Det er bare på andre måder. Frygten for, at elbiler gør mekanikere arbejdsløse, er altså ubegrundet, mener interesseorganisationen, som hævder at trække på meldinger fra 278.000 medlemmer.
Allerede i 2021 advarede den tyske industrigigant Bosch dog om det stik modsatte. Elbilens indtog vil betyde færre arbejdspladser. Læs mere om det her.
Og det samme siger flere bilmærker. Samme år som advarslen fra Bosch sagde den daværende formand for bestyrelsen hos Volkswagen Herbert Diess, at elbilen kan koste 30.000 stillinger.
Så sent som i august sidste år fyrede General Motors flere hundrede ansatte netop på grund af omstillingen til elbiler. Læs mere om det her.
På den anden side slipper elbil-ejerne – i hvert fald de danske af dem – på nuværende tidspunkt langt billigere i den daglige drift af bilerne. Blandt andet fordi den danske stat holder afgifterne nede.